Henk Dijkink, KWS bv Business Development, april 2005 Er is een grote verscheidenheid aan administratieve bepalingen, zoals die in
het bestek worden opgenomen, en naderhand als contractformuleringen worden
vastgesteld.
Hieruit blijkt vaak dat het de opdrachtgever niet duidelijk is:
- hoe bijv. het Meet- en Rekenvoorschrift moet worden geïnterpreteerd;
- wat een verklaring C-wegdek betekent;
- welke eisen men mag stellen aan de akoestische kwaliteit bij aanvang en op
termijn;
- welke procedures van toepassing kunnen zijn bij de akoestische goed- of
afkeuring van het wegdek.
Dat komt voor een belangrijk deel omdat er op dit moment geen richtlijnen
zijn voor het opstellen van akoestische bepalingen in bestekken. Ook is er niet
de beschikking over een voorbeeldbestek bijv. Er is weinig uniformiteit in
omschrijvingen voor akoestische eisen in bestekken. Doordat eisen onduidelijk
worden omschreven geeft dit naderhand onnodige discussies.
Een paar voorbeelden:
- Welke reductie is vereist: 4 of 4,0 dB(A)?
Een eis van 4 dB(A) betekent goedkeuring vanaf 3,5 dB(A).
Een eis van 4,0 dB(A) betekent goedkeuring vanaf 3,95 dB(A).
- Voor welke voertuigcategorie is de eis van toepassing?
Bedoeld wordt om aan te geven voor welke voertuigcategorie de eis geldt: voor
lichte of zware motorvoertuigen bijv.
- Bij welke snelheid geldt deze eis?
Vaak wordt
50 km/h bedoeld, maar het is zaak de eis te koppelen aan de voor dat wegvak
vastgestelde snelheid
Met welk wegdek moet het resultaat worden vergeleken? Standaard is dit Dicht
AsfaltBeton (DAB).
- Welke meetmethode moet men hanteren om deze eis te controleren?
Moet ik de
SPB- of de CPX-methode gebruiken, of een combinatie van beide?
- Wanneer moet de geluidmeting worden uitgevoerd?
Welke termijn na openstelling van het wegvak is aan te raden om de metingen uit te
voeren?
Wat gebeurt
er als deze termijn niet haalbaar is vanwege slechte weersomstandigheden?
- Wat is de te verwachten prestatie op termijn en welke garantie kan
worden verlangd?
Hierbij wordt soms verondersteld dat een initiële
akoestische prestatie tot in lengte van dagen behouden blijft, m.a.w. dat er
geen sprake is van een teruggang. Dit is een misvatting. Ook een dicht wegdek is
onderhevig aan slijtage (rafeling). Het is evident dat door gebruik van een weg
de geluidemissie toeneemt.
- Moeten aanvullende bepalingen worden opgenomen t.a.v. de
mengselsamenstelling?
Het voorschrijven van een geluidreducerende verharding met een geluid-eis is
een funktioneel ontwerp. De opdrachtnemer is vrij om het mengsel zo samen te
stellen dat hij hiermee aan de geluideis kan voldoen. In het licht van
functionele eisen past het niet dat de opdrachtgever aanvullende bepalingen over
deze samenstelling gaat opnemen.
- Mag het bestek een vereiste C-wegdek waarde voorschrijven?
Hiermee wordt aangegeven dat de opdrachtgever een product voorschrijft,
waarvan de opdrachtnemer heeft laten zien dat hij dit mengsel verschillende
keren onder wisselende omstandigheden heeft verwerkt.
Door vallen en opstaan worden de bepalingen echter steeds beter.
|