ProRail, mei 2005
Op 10 mei verschijnt de Planbeschrijving Zeeuwse lijn voor de gemeenten Goes,
Kapelle, Reimerswaal, Woensdrecht, Bergen op Zoom en Roosendaal. De
planbeschrijving is het vervolg op de ontwerp-planbeschrijving die in juni 2003
is uitgebracht door de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van
VROM en maakt deel uit van het besluitvormingsproces van het project Sloelijn.
Zoals bij meer projecten het geval is heeft het project een eigen website waar al de documenten op staan die voor het project van belang zijn. Naast de planbeschrijving dus ook de akoestische rapporten en de rapportages van trillingsmetingen die bij een aantal woningen langs de spoorbaan verricht zijn. Al de documenten zijn te downloaden. Nieuw is echter dat nu ook het akoestisch onderzoek zelf op een toegankelijker manier op het web is gezet. Via doorklikken is vanuit het gehele project via de gemeente bij iedere wijk langs het spoor te komen. Daar kan worden gezien welke maatregelen worden getroffen. Maar ook is het mogelijk om op de individuele woningen te klikken zodat al de geluidinformatie van de woning ter beschikking komt. Anderzijds kan ook via een zoekfunctie een specifieke woning worden opgezocht. Naast de traditionele informatie avonden die ook gehouden zijn kunnen de bewoners nu thuis ook nog eens rustig kijken hoe de geluidsituatie bij hun woning zal veranderen. Naam van de website www.sloelijn.nl
In de planbeschrijving worden de effecten voor het aspect geluid beschreven. Om een toename van de geluidbelasting langs de spoorlijn tegen te gaan, is voor elke gemeente een pakket van maatregelen samengesteld. Tevens wordt inzicht gegeven in de verwachte geluidbelastingen bij een aantal woningen en de daarmee samenhangende aan te vragen hogere geluidswaarden.
Uit de inspraak op de ontwerp-planbeschrijving bleek dat er veel bezwaren waren tegen het toepassen van geluidsschermen en de barrièrewerking ervan. Daarom is extra onderzoek uitgevoerd naar aanvullende maatregelen. Uitgangspunt in de planbeschrijving is het instellen van een geluidsproductieplafond. Door het instellen van dit plafond wordt een sluipende groei van de geluidbelasting voorkomen. In de planbeschrijving wordt nu ook rekening gehouden met raildempers. Deze zorgen ervoor dat het aantal te bouwen geluidsschermen fors vermindert. Op plaatsen waar nog wel geluidsschermen nodig zijn, worden de schermen minder hoog.
Door het uitstel van het project VERA (verbinding Roosendaal-Antwerpen) is ook de geluidbelasting in de gemeenten Woensdrecht, Bergen op Zoom en Roosendaal verder onderzocht en meegenomen in de planbeschrijving.
Als bijlage in de planbeschrijving is ook een ontwerp-aanvraag Maatregelenbesluit Zeeuwse lijn opgenomen. Deze dient als basis voor de procedurele inpassing van de maatregelen zoals die in de planbeschrijving zijn uitgewerkt.
Op basis van de planbeschrijving, de ontwerp-aanvraag Maatregelenbesluit Zeeuwse lijn en de daarop binnengekomen inspraakreacties stelt ProRail de definitieve aanvraag op die wordt ingediend bij de Minister van VROM. De Minister van VROM neemt op basis van de definitieve aanvraag en de inspraak een besluit over de te treffen maatregelen en de vast te stellen hogere geluidswaarden bij een aantal woningen. Tegen dit besluit staat nog bezwaar en beroep open.
Bron: Website Sloelijn, www.sloelijn.nl