Constructiefout geluidsschermen HSL

Socialistische Partij, 19 maart 2005

Kartoon door Kjell 't HoenSP Tweede Kamerlid Krista van Velzen is verbijsterd dat minister Peijs de Kamer niet heeft ingelicht over een nieuwe constructiefout aan de HSL geluidsschermen. Vandaag blijkt dat uit Duits onderzoek naar voren is gekomen dat de pijlers van de schermen slecht zijn verankerd. Door de combinatie van de zuigkracht van de trein en wind ontstaat groot risico de glazen schermen los komen.

Van Velzen: “Rijkswaterstaat is op de hoogte van het Duitse onderzoek en heeft zelfs al berekend dat het herstel van deze ernstige constructiefout rond 13 miljoen euro zal kosten. Het is een grof schandaal dat zij de Kamer opnieuw niet heeft ingelicht over deze mankementen en extra kostenoverschrijdingen. Ik vraag me af of de minister de bevindingen van de commissie Duijvestein eigenlijk wel gelezen heeft.”

In januari 2004 bleken de schermen langs de HSL ook tot vogelsterfte te lijden. De minister nam toen maatregelen die 15 miljoen extra kostten.

Voortgangsrapporatage HSL

In de voortgangsrapportage over de HSL-Zuid schrijft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat over dit probleem:

Ervaringen in Duitsland hebben tot nieuwe inzichten geleid over de belasting van de geluidsschermen door drukgolven. Een met hoge snelheid passerende trein veroorzaakt een kortstondige drukgolf die de geluidsschermen naast het spoor enkele seconden zwaar belast en daarna in enkele seconden weer ontlast. Uit de Duitse praktijk blijken deze dynamische belastingen hoger te liggen dan in een deel van de contracten met de onderbouwaannemers is opgegeven. Daardoor is het ontwerp op een aantal locaties nu niet sterk genoeg en kan er op den duur scheurvorming ontstaan met als uiteindelijk gevolg dat de funderingsconstructie en de geluidsschermen zullen bezwijken.

De projectorganisatie spant zich maximaal in om de verantwoordelijkheid en kosten van deze aanpassingen bij de onderbouwaannemers terug te leggen. Het probleem moet nu aangepakt worden omdat Infraspeed in mei 2005 moet starten met de plaatsing van de geluidsschermen. Vertraging van het plaatsen van de geluidsschermen heeft gevolgen voor de start van het testen in 2006 en de exploitatie in 2007.

De geschatte kosten bedragen E 8 à 13 mln. Dit zijn zowel kosten voor het nemen van de constructieve maatregelen aan de onderbouw, als maatregelen te nemen door Infraspeed (revisie van het bovenbouwontwerp, onderzoek en monitoring en mogelijke versnellingsmaatregelen). Om de schade door anders dreigende vertraging zoveel mogelijk te beperken is, in dit geval, al met de uitvoering gestart.

 

Google

Bron: website Socialistische Partij, www.sp.nl

home...