Sanering opgenomen in Besluit geluidhinder spoorwegen

Redactie, 26 maart 2005

Lang verwacht is op 7 maart 2005 het Besluit geluidhinder spoorwegen gewijzigd. In 1994 heeft de Evaluatiecommissie Wet milieubeheer al advies uitgebracht naar aanleiding van de evaluatie van het Bgs. De Evaluatiecommissie Wet milieubeheer waarin onder meer werd geadviseerd de bestaande saneringsregeling voor spoorweglawaai in het Bgs te integreren. In het jaar 2000 is bij de grote herziening van de Tracéwet de geluidssanering voor spoorwegen al in de Tracéwet opgenomen. Opnemen van sanering in het Bgs leek op dat moment niet urgent, omdat er een Subsidiebesluit voor spoorwegen bestond.

Uit enkele uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State bleek echter dat het vaststellen van hogere waarden voor de sanering alsmede het vaststellen van maatregelen geen wettelijke basis had. Daarom is nu een nieuw hoofdstuk voor de sanering in het Bgs opgenomen. Met deze wijziging is ook de gekoppelde sanering wettelijk geregeld (dat bij een spoorproject ook de sanering werd meegenomen).

gemeenten

Door de wijziging van het Bgs komt er geen extra procedurelast voor gemeenten. Wel is nieuw dat voor het aanmelden van de saneringswoningen door de gemeenten bij de minister van VROM nu een termijn is gesteld. De melding dient voor 1 januari 2007 plaats te vinden. Gemeenten hebben eerder al een "raillijst" opgesteld die 1 januari 1997 ingediend zijn.

57 dB(A)

Voor de sanering is 57 dB(A) als streefwaarde opgenomen. Voorheen werd nimmer gesaneerd tot onder 65 dB(A). De waarde van 57 dB(A) komt ook overeen met de waarde die is opgenomen in de Wet geluidhinder in het kader van de sanering gekoppeld aan de Tracéwet. De waarde waarboven woningen voor sanering in aanmerking komen blijft 65 dB(A).

Het opnemen van de waarde van 57 dB(A) houdt niet in dat nu een grotere inspanning geleverd gaat worden dan voorheen. De afweging of mogelijke maatregelen doelmatig zijn blijft hetzelfde. Zo zal de berekening van de maximale schermkosten opgenomen bij de Uitvoeringsregeling saneringsprogramma verkeerslawaai op dit punt niet aangepast worden. Wel is van belang dat er niet langer een zeker automatisme meer kan bestaan om het onderzoek te beperken tot een maatregelenpakket waarmee 65 dB(A) bereikt wordt.

Google

Bron: website Overheid. Download hier de publicatie in het Staatsblad

home...