Blijkens een artikel in Het Parool van 5 augustus 2004 zullen de omwonenden van Schiphol niet de dupe worden van de chaos die is ontstaan bij het isolatieproject, waarbij ongeveer 14.000 woningen in de omgeving van Schiphol beter worden beschermd tegen vliegtuiglawaai.
Minister Sybilla Dekker (Vrom), die haar collega Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat wegens vakantie vervangt, verzekerde de Tweede Kamer in een brief dat het kabinet de afspraken met bewoners zal nakomen. De Algemene Rekenkamer heeft het isolatieproject onderzocht. Uit het conceptrapport zou blijken dat er 'grove fouten' zijn gemaakt. De kosten voor het project zijn gestegen van de geraamde 230 miljoen euro naar 800 miljoen euro.
In de brief legt Dekker uit dat het ministerie na eerdere meldingen al maatregelen heeft genomen om het isolatieproject tot een goed einde te brengen. Deze maatregelen waren:
De SP is tevreden dat de isolatie van de woningen niet in het geding is. De fractie wil graag in september van de staatssecretaris horen 'hoe en wat zij concreet gaat doen' om die belofte in te lossen.
Ook GroenLinks is tevreden met de antwoorden van de minsiter, maar stelt dat de antwoorden nog geen duidelijkheid beven over de verantwoordelijkheid voor de enorme problemen bij de woningisolatie en over de vraag wie de meerkosten van het project zal moeten betalen. GroenLinks blijft bij haar eis dat dit uitgelekte rapport snel naar de Kamer moet komen. Volgens de antwoorden ligt het rapport op dit moment bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De fractie heeft het initiatief genomen om namens de vaste Kamercommissie de staatssecretaris alsmede de Algemene Rekenkamer om een spoedige toezending te vragen.
Socialistische Partij, 31 juli 2004
Staatssecretaris Schultz en haar voorganger hebben grove fouten gemaakt, waardoor ze verantwoordelijk zijn voor de kostenstijgingen van de geluidsisolatie rondom Schiphol, aldus de Socialistische Partij. SP-Kamerlid Agnes Kant: “Het is een regelrechte blamage, en de staatssecretaris zal uiteraard verantwoording moeten afleggen in de Kamer. Daarnaast moet zij er zorg voor dragen dat de isolatie ook daadwerkelijk plaats gaat vinden.”
De SP vindt het onacceptabel dat het geluidsisolatieproject nu al maanden stil ligt. Kant: “In september zal Schultz de Kamer heel wat uit te leggen hebben. Het belangrijkste is echter dat de mensen in de regio Schiphol nu snel de beloofde isolatie krijgen. Schultz zal daarbij de luchtvaartsector moeten dwingen om hieraan mee te betalen.’
De luchtvaartsector is door de grote kostenstijgingen van het geluidsisolatieproject niet meer bereid voor al deze kosten op te draaien. Hierdoor is het project stilgevallen. Een groot aantal omwoners van Schiphol is hier de dupe van. Agnes Kant: “Schiphol schijnt veel rechten te hebben, en hoeft kennelijk haar plichten niet na te komen. De luchtvaartsector kan kennelijk niet maatschappelijk verantwoord ondernemen. De overheid heeft gelukkig genoeg handvatten om de luchtvaartsector indirect voor deze kosten op te laten draaien.”
Onder verantwoordelijkheid van Schultz dient het geluidsisolatieproject nu een doorstart te maken. De kosten hiervan kan zij op de luchtvaartsector verhalen. De miljarden aan directe of indirecte subsidies voor Schiphol kunnen hiervoor gebruikt worden. Mogelijke bekostigingsmaatregelen zijn onder andere de invoering van belasting op vliegtickets en heffingen zetten op vrachtvluchten.
GroenLinks, 31 juli 2004
Het rapport van de Algemene Rekenkamer over de geluidsisolatie rond Schiphol lijkt het falen van de verantwoordelijke bewindspersonen vast te stellen. Duizenden omwonenden zijn hierdoor gedupeerd. De fractie overweegt nog tijdens het reces de staatssecretaris voor Verkeer en Waterstaat ter verantwoording naar de Kamer te roepen.
GroenLinks heeft herhaaldelijk gewezen op de duizenden gedupeerde omwonenden, die ondanks de hoge investeringen te maken kregen met ondeugdelijke woningisolatie en enorme kosten. Het ministerie heeft zich jarenlang doof gehouden voor de talloze klachten.
Uit de berichtgeving in de Volkskrant van zaterdag blijkt de totale mislukking en het falend toezicht door het ministerie van dit peperdure project. De Rekenkamer lijkt de verantwoordelijkheid hiervoor nu onomwonden neer te leggen bij de voormalige en huidige bewindspersonen van Verkeer en Waterstaat.
GroenLinks heeft de regering om een onmiddellijke toezending van het rapport verzocht. Afhankelijk van de uitkomst van het rapport overweegt de fractie van GroenLinks de commissie voor Verkeer en Waterstaat terug te roepen van reces om de verantwoordelijke bewindspersoon ter verantwoording te roepen.
Vragen van de leden Halsema en Duyvendak aan de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat over het rekenkamerrapport over de geluidsisolatie,
Bronnen: Website SP, Website GroenLinks, Website Het Parool