Redactie, 29 april 2004
De Nota Ruimte geeft de hoofdlijnen aan van het nationaal ruimtelijke beleid voor de komende decennia. In de speech waarmee minister de VROM de Nota Ruimte presenteert zegt zij dit over geluid: "Met een beroep op de nota zal een wethouder van een flinke stad eindelijk tot zaken kúnnen komen met een projectontwikkelaar. Het geluid van de spoorbaan mag worden weggestreept tegen het extra groen bij de huizen. De woonconsument kiest zelf."
Graag horen de lezers en de redactie van Geluidnieuws uw reactie op deze nota. Mail ons s.v.p.!! En lees hier de reacties |
Enkele citaten uit de nota, die uit drie hoofdstukken en twee bijlagen bestaat:
Sturingsfilosofie en ruimtelijke visie. Geluid wordt slechts genoemd als iets waarvoor een basiskwaliteit moet gelden.
Over Schiphol: Bij de inrichting van de Noordvleugel van de Randstad voor andere ruimtevragende functies moet voldoende ruimte worden gelaten voor de verdere ontwikkeling van de mainport Schiphol. Dit betekent dat woningbouw in de omgeving van de luchthaven op plaatsen waar dit uit een oogpunt van geluid en veiligheid niet wenselijk is, moet worden vermeden. Dit sluit aan bij het eerder door het kabinet in de Schipholwet gehanteerde principe om zo min mogelijk over dichtbebouwde stedelijke gebieden te vliegen. In het verlengde van dit principe past het derhalve niet in het kabinetsbeleid om onder intensief gebruikte vliegroutes nieuwe stedelijke gebieden tot stand te laten komen.
Concreet betekent dit dat er buiten de in de verstedelijkingsafspraken vastgelegde locaties (Vinex en Vinac 2010) geen nieuwe uitleglocaties kunnen worden ontwikkeld ten behoeve van woningbouw binnen en direct gelegen aan de 20 Ke-contour behorende bij het vijfbanenstelsel. Het gaat hierbij om locaties die liggen onder de intensief gebruikte vliegroutes. ’Direct gelegen aan de 20Ke-contour‘ heeft in elk geval betrekking op de gebieden bij Hoofddorp-West, Noordwijkerhout en de Legmeerpolder (zie kaart 3). Herstructurering en intensivering in bestaand bebouwd gebied zijn binnen de 20 Ke-contour nu en in de toekomst wel mogelijk.
Over opvang bevolkinsgaanwas: Voor de nationale landschappen geldt dat per nationaal landschap ruimte geboden wordt voor ten hoogste migratiesaldo nul. De provincie overlegt met betreffende gemeenten hoe deze woningbouwopgave over de gemeenten wordt verdeeld en maakt daarover afspraken. Daarbij kunnen wettelijke basiskwaliteitsregels (bijvoorbeeld met betrekking tot geluid of externe veiligheid) aanzienlijke ruimtelijke beperkingen opleggen.
Inpassing van infrastructuur: Bij ruimtelijke inpassing van hoofdinfrastructuur richt het rijk zich op opheffing van bestaande knelpunten op het gebied van geluid, lucht en externe veiligheid en voorkoming van nieuwe knelpunten.
Integraal gebiedsontwerpen in samenhang met de omgeving is een goede aanpak om knelpunten op het gebied van geluid, lucht en externe veiligheid, barrièrewerking van infrastructuur en het verdwijnen van panorama’s te voorkomen. Dit houdt in dat de ruimte in de omgeving van het betreffende infrastructuurtraject wordt ingericht op een manier die zich zowel verdraagt met de infrastructuur als met de gewenste ruimtelijke ontwikkelingen. Dit kan zowel binnen dichtbebouwd stedelijk gebied (meervoudig ruimtegebruik) als daarbuiten (bijvoorbeeld ‘parkways’). Een goed voorbeeld van een integraal ontwerp in stedelijk gebied is het zogenoemde W4-project ter hoogte van Leiden. Een ander voorbeeld, dat zowel in het stedelijk als het landelijk gebied ligt, is het Routeontwerp A12, waarin de relatie tussen hoofdinfrastructuur en omgeving wordt onderzocht in het kader van de Nota Architectuurbeleid. Het resultaat dient als voorbeeld voor andere rijksweginfrastructuur.
Milieu: Ten aanzien van geluidshinder wil het kabinet de grote knelpunten bij weg en spoor voor 2020 aanpakken. Voor weg gaat het daarbij om de knelpunten boven de 65 dB(A). Voor spoor wordt aan een aanpak gedacht, waarbij gewerkt wordt aan knelpunten boven de 70 dB(A). De keuze in niveaus heeft te maken met verschil in geluidsbeleving tussen weg- en spoorweglawaai.
Voor het overige beperkt het rijk zich tot kaders en instrumenten waarmee de decentrale overheden lokale afwegingen kunnen maken om ten minste de basismilieukwaliteit te realiseren en zo mogelijk meer dan dat. Dit betekent onder meer, dat wet- en regelgeving wordt aangepast, zoals de Wet Geluidhinder en de Wet bodembescherming. Tevens zal de Interimwet Stad- en milieubenadering in 2004 aan de Tweede Kamer worden aangeboden, waardoor er kan worden afgeweken van de basiskwaliteit wanneer de leefkwaliteit daardoor per saldo kan toenemen. De nieuwe Wro zal mogelijkheden bieden voor integratie tussen ruimtelijke ordening en milieu door een kader te bieden voor doorwerking van milieukwaliteitseisen in bestemmingsplannen
Het woord "geluid" komt in het hoofdstuk over de groene ruimte niet voor.
Het rijk (VROM) draagt bij in de kosten van de wettelijke voorgeschreven geluidssanering in het kader van de Wet geluidhinder. Het rijk draagt bij in de kosten van geluidsanering van bestaande knelpunten langs de weg en het spoor. De verwachting is dat het urgente deel van de sanering met de huidige budgetten in de periode tot 2030 voltooid zal zijn. Voor 2004–2007 is € 136,8 miljoen beschikbaar. Daarna is jaarlijks € 27,8 miljoen beschikbaar als bijdrage in de kosten van de geluidsanering. Er zijn op dit moment twee wijzigingen van de Wet geluidhinder in procedure. De eerste betreft de implementatie van de EU richtlijn omgevingslawaai. De tweede betreft een wijziging om de uitvoering soepeler te laten verlopen.
Het rijk (V&W) voert het Innovatieprogramma geluid uit, waarmee kosteneffectieve maatregelen, inclusief de relevante regelgeving, geschikt worden gemaakt voor grootschalige implementatie. Het Innovatieprogramma Geluid loopt vanaf 2002 en zal in 2007/2008 worden afgerond. Voor het Innovatieprogramma Geluid is € 110 miljoen beschikbaar op de begroting van V&W. Daarnaast is er in de periode van 2004 tot 2010 € 200 miljoen beschikbaar voor de uitvoering van maatregelen aan wegen, bijvoorbeeld ten behoeve van de Spoedwet wegverbreding. Over de verdere uitvoering en financiering van maatregelen na 2010 zal het rijk in het kader van de Nota Mobiliteit nadere afwegingen maken en besluiten nemen.
Klik hier voor de reacties op de Nota Ruimte.
Bron: U kunt vanaf deze webpagina de volledige nota downloaden: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=3410 . De uitvoeringsagenda vindt u via: http://parlando.sdu.nl