Duitse treinen blijken lawaaiiger dan rekenvoorschrift

UBA, 2 februari 2004

Een meerjarige meetcampagne van het Duitse Umweltbundesamtes (UBA, een soort RIVM) op 365 meetlocaties en aan ongeveer 13.000 treinpassages heeft laten zien dat het Duitse spoor lawaaiiger is dan berekend wordt. Het verschil bedraagt tot 3 dB(A), hetgeen overeen komt met 2x zoveel treinverkeer.

De oorzaken liggen in de spoortypes, maar ook in de remsystemen van de treinen. Net als in Nederland, wordt in Duitsland een verplichte rekenmethode voor spoorweglawaai gebruikt. Er blijkt nu een verschil te zijn tussen deze berekeningen en de werkelijkheid.

dwarsliggers, absorptie, en geluidsschermen

In de rekenmethode was het geluid van treinen over spoor met houten dwarsliggers 2 dB(A) minder dan op betonnen dwarsliggers. De nieuwe metingen laten echter zien dat treinen met gietijzeren remblokken 1 tot 2 dB(A) meer geluid produceren op houten dwarsliggers. Hiermee is een belangrijk verschil tussen de Duitse en de Nederlandse resultaten weggenomen. Ook in Nederland zijn betonnen dwarsliggers 2 dB(A) stiller dan de houten zusjes.

Hogesnelheidstreinen rijden op de bijzondere spoorsoort „Feste Fahrbahn“. Hierop maken deze treinen 3 dB(A) meer geluid dan op ballastspoor met betonnen dwarsliggers. Door het aanbrengen van absorptie probeert men dit volledig te compenseren. Het absorptiemateriaal levert echter slechts 2 dB(A) geluidsreductie op. En dat terwijl de Intercitytreinen 4 dB(A) lawaaiiger blijken te zijn dan eerder aangenomen.

Tenslotte blijken ook nog geluidsschermen minder effectief te zijn dan uit de rekenmethode blijkt.

akoestisch slijpen

Gelukkig voor de Duitsers blijkt de geluidsafname van het speciaal glad geslepen „Besonders überwachte Gleis“ behoorlijk hoog te zijn. Er wordt een geluidsreductie van 6 tot 7 dB(A) bereikt voor treinen met schijfremmen. Bij treinen met gietijzeren blokkenremmen is dat veel minder. De geluidsreductie bedraagt daar 1,5 dB(A). Er moet echter regelmatig opnieuw geslepen worden om de geluidsreductie vast te houden.

De UBA beveelt aan om de resultaten snel in het Duitse voorschrift te verwerken. Bovendien wil de UBA dat Europabreed de gietijzeren remblokken vervangen gaan worden.

Bron: website http://www.umweltbundesamt.de/uba-info-presse/2004/pd04-009.htm. Daar kunt u ook vinden hoe de rapporten besteld kunnen worden. met dank aan Gilles Janssen

home...