Stichting Natuur en Milieu, 12 februari 2004
Stichting Natuur en Milieu en het bewonersplatform PLRS verwerpen het
plan van staatssecretaris Schulz om wettelijke geluidnormen te wijzigen
teneinde de ‘rekenfout’ van Schiphol te repareren. Een veel betere oplossing
is slimmer vliegen en een uitgekiend gebruik van startbanen.
Door de ‘rekenfout’ is het wettelijke gebruik van twee start- en landingsbanen beperkt. Schulz kiest voor de oplossing van wijziging van de wettelijk vastgelegde geluidnormen. Dat betekent echter dat de bescherming van de bevolking tegen vliegtuiglawaai verandert. Zwanenburg, Lijnden en noordelijker gelegen woongebieden (Zaanstreek, Amsterdam-West, Amsterdan-Noord) krijgen meer lawaai te verduren dan nu is toegestaan.
|
Shulz hechtte volgens Natuur en Milieu teveel waarde aan het onderzoek van het NLR, dus daarom staat ze in de schijnwerpers wat haar als het ware heilig verklaart. Cartoon door Kjell 't Hoen |
Schulz baseert zich op een onderzoek dat zij het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) heeft laten doen naar de gevolgen van de ‘rekenfout’. Het NLR concludeert dat als de wet niet wordt aangepast, Schiphol ‘op slot’ gaat en er vijfhonderd miljoen euro schade is. Dat is echter onzin. Het NLR-onderzoek was te beperkt. Men heeft niet gekeken naar mogelijke andere oplossingen, die voor de hand liggen.
De wettelijke normen behoeven namelijk niet te worden aangepast en Schiphol behoeft geenszins op slot te gaan indien men slimmer gaat vliegen. Dat is vrij eenvoudig: de Zwanenburgbaan wordt gereserveerd voor de kleinere en in verhouding stille vliegtuigen, en de zwaarste en lawaaiige toestellen starten allemaal op de nieuwe vijfde baan (Polderbaan), ook als ze naar het oosten moeten. Daarvoor moet een aparte vliegroute naar het oosten worden uitgestippeld. Er zijn twee mogelijkheden. Ten eerste een route via de Noordzee, waarna op hoogte wordt afgebogen naar het oosten, een voorstel van Natuur en Milieu. Ten tweede een hoge route via Marken, zoals de Commissie voor de Milieueffectrapportage voorstelt.
De regering heeft Zwanenburg indertijd beloofd dat het werkelijk ondraaglijke vliegtuiglawaai daar zou worden gehalveerd na aanleg van de vijfde baan. De wettelijke geluidnormen voorzien daarin. Met een uitgekiend gebruik van de banen en een slimme aparte uitvliegroute voor de Polderbaan kan de regering haar belofte aan de Zwanenburgers gestand doen. Dan is de capaciteit van Schiphol gewaarborgd, en behoeft niet te worden getornd aan de wettelijke normen die de bevolking beschermen.
Bron: website Stichting Natuur en Milieu, www.snm.nl