VROM informatie over MIG

Redactie, 5 mei 2004

In een Geluidsbericht, Nieuwsbrief over de Modernisering van het Instrumentarium Geluidsbeleid (MIG) van maart 2004 geeft VROM informatie over de stand van zaken rond onder andere MIG.

MIG II - fase 0

Het wetsvoorstel, waarmee de EU-Richtlijn Omgevingslawaai als een nieuw hoofdstuk in de Wet geluidhinder komt, is in september 2003 naar de Tweede Kamer gestuurd. In 2007 moeten de geluidbelastingkaarten opgesteld zijn; in het jaar daarna de actieplannen. VROM ondersteunt het maken van deze producten met een praktische handreiking (zomer 2004), een apparaatskostenvergoeding (vanaf 2005) en een zevental voorlichtingsbijeenkomsten.

plaats in de zes ‘1e tranche- agglomeraties’.

MIG II - fase 1

De staatssecretaris van VROM heeft het voorstel voor een algemene wetswijziging in maart 2004 voor advies voorgelegd aan de Raad van State. Het wachten is nu op het advies van de Raad, vermoedelijk in juni 2004. Als het advies geen ingrijpende gevolgen heeft, kan de staatssecretaris het wetsvoorstel nog vóór het zomerreces naar de Tweede Kamer sturen. Volgens de huidige planning zal de bijgestelde Wet geluidhinder medio 2005 in werking treden.

In MIG II - fase 1 zijn de volgende onderwerpen geregeld:

Platform Informatie-uitwisseling Kartering EU-Richtlijn (PIKEUR)

Ter bevordering van een goede samenwerking tussen rijk, provincies en de betrokken agglomeratiegemeenten, en van een gestroomlijnde aanlevering en communicatie, heeft VROM de werkgroep Platform Informatie-uitwisseling Kartering EURichtlijn (PIKEUR) opgericht. In deze werkgroep zijn naast VROM ook een aantal provincies, gemeenten en gemeentelijke milieudiensten vertegenwoordigd.

Lden Industrielawaai

De dosismaat Lden voor geluidsbelasting wordt bepaald volgens de nieuwe definitie uit de EU-Richtlijn Omgevingslawaai. Volgens deze richtlijn moeten verschillende instanties in Nederland geluidbelastingkaarten opstellen. Daarbij gaan ze gebruik maken van de nieuwe definitie van geluidsbelasting.

De Wet geluidhinder kent echter nog een aantal andere bepalingen waarin het begrip geluidsbelasting een rol speelt. De Nederlandse wet definieert geluidsbelasting van oudsher anders dan de EU. In dit artikel duiden we de geluidsbelasting volgens de definitie van de Wet geluidhinder aan als Lwgh.

Aangezien twee definities van één begrip onhandig werken, heeft VROM in het wetsvoorstel MIG II - fase 1 geprobeerd ook de andere wettelijke bepalingen om te zetten naar de nieuwe definitie. Voor wegverkeer en railverkeer is dit gelukt; bij industrielawaai bleek het lastiger en tijdrovender. Daarom gaan de bepalingen voor industrielawaai nog steeds uit van Lwgh.

Google

Bron: U kunt de nieuwsbrief in PDF hier downloaden. Met dank aan Erik Roelofsen.

home...