Proef langere en/of zwaardere vrachtauto's

Ministerie van Verkeer en Waterstaat 18 december 2003

Cartoon: Kjell 't HoenMinister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft besloten tot een vervolgproef met langere en/of zwaardere vrachtauto’s (LZV’s). Aan deze vervolgproef mogen maximaal 100 bedrijven of 300 vrachtcombinaties deelnemen, op basis van een (tijdelijke) ontheffing. Het gaat daarbij om combinaties van wettelijk toegelaten vrachtauto’s, met een maximale lengte van 25,25 meter en maximaal 60 ton totaalgewicht. Doel van de vervolgproef is om vragen op het gebied van verkeersveiligheid, precieze effecten op de bedrijfsvoering, efficiency, milieu en files te beantwoorden.

De eerste proef met de LZV’s – die liep van december 2000 tot 1 juni 2003 - is beperkt gebleven tot vier deelnemers. Minister Peijs heeft besloten de voorwaarden voor deelname aan de vervolgproef aan te passen, zodat er meer LZV’s mee kunnen doen en er meer duidelijkheid komt over de effecten van het rijden met de LZV’s. Zo is er is geen beperking meer van de maximale ritafstand, de aan- en afvoer hoeft niet meer verplicht via intermodaal vervoer te lopen, in de ochtendspits mag gewoon gereden worden en elk deelnemend bedrijf mag met maximaal tien voertuigen meedoen. Wel geldt een minimum laadlengte van 18 meter, zijn er strengere eisen voor de chauffeurs, en gelden er met het oog op de verkeersveiligheid veel bepalingen ten aanzien van de trajecten en de vrachtauto’s. Buiten de rijkswegen, mogen bedrijven op tien vrij te kiezen trajecten per bedrijf van maximaal 20 kilometer rijden.

Diverse maatschappelijke en brancheorganisaties, onder meer uit de binnenvaart, worden betrokken bij de monitoring en evaluatie van de proef. Vanaf januari 2004 kunnen geïnteresseerde bedrijven zich aanmelden. De aanmeldingen worden door een adviescommissie geselecteerd op type vrachtauto, regio en type lading. Afhankelijk van de overige voorbereidingen, gaat de eerste LZV naar verwachting vanaf maart 2004 gaat rijden. De proef loopt tot 1 november 2006.

geen eenduidig advies

De brancheorganisaties en maatschappelijke partijen komen niet tot een eenduidig advies, aangezien de verwachtingen van effecten ten aanzien van de economie, de verkeersveiligheid en het milieu tegenstrijdig zijn:

Bron: website V&W, www.minvenw.nl , lees hier de eisen waar zo'n vrachtwagen aan moet voldoen.

home...

/