DHL en Luchthaven Zaventem
Federale regering van België, 16 januari 2004
DHL bekomt de garantie voor de realisatie in België van haar operationeel
hoofdkwartier voor haar Europees netwerk. De regering neemt akte van het feit
dat dit project gepaard gaat met een substantiële verhoging van het aantal
directe en indirecte arbeidsplaatsen.
Gedurende de eerste jaren wordt aan de uitbreidingsbehoeften (fase I) voldaan
binnen de site van Zaventem en dit rekening houdend met de actuele beperkingen
zoals voorzien in het regeerakkoord. Voor de verdere uitbreiding verkrijgt DHL
de garantie dat op 1 september 2004 een van de volgende twee opties wordt
doorgevoerd. Daarbij zal optie 2 worden weerhouden indien voor 1 september as.
geen volledig akkoord over optie 1 werd bereikt. Hoe dan ook maken beide opties
de uitbreiding van DHL mogelijk op een economisch, sociaal en ecologisch
verantwoorde wijze:
geluidsarme toestellen of verhuizing
Dit zijn de twee opties:
- Optie 1 : DHL voert de verdere uitbreiding door in Zaventem op grond van
een akkoord dat uiterlijk tegen 1 september 2004 zal worden afgesloten tussen
de federale regering, de Vlaamse regering en de regering van het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest, BIAC en DHL. Om tot een dergelijk globaal akkoord te
komen, zullen nieuwe oplossingen kunnen worden onderzocht die bijvoorbeeld
betrekking zullen hebben op de verplaatsing van bepaalde andere activiteiten,
de verschuiving van bestaande vluchten teneinde meer en langere geluidsluwte
te bekomen, bijkomende investeringen in de luchthaveninfrastructuur, de
verstrenging van de individuele QC en de verlaging van de globale
geluidsquota, die door DHL zullen moeten worden nageleefd door geprogrammeerde
investeringen in geluidsarmere toestellen van de nieuwe generatie; dit alles
rekening houdend met de normen "hoofdstuk 4".
- Optie 2 :DHL verhuist naar een andere luchthaven. Tenzij inmiddels over
optie 1 een volledig akkoord werd bereikt, zal voor 1 september as. de keuze
van deze luchthaven worden vastgelegd. Daartoe wordt tijdens de komende zes
maanden door BIAC met behulp van een internationaal expert en onder
begeleiding van het betrokken Gewest dat haar eigen experten aanduidt, alsook
in samenwerking en in transparantie met DHL, een grondige studie uitgevoerd,
die rekening zal houden met de bevindingen van het eerste algemene rapport dat
daartoe door BIAC op vraag van de federale regering werd opgesteld. Dit
rapport leidde tot een eerste beoordeling van acht mogelijke sites, waarbij
telkens onder meer de geluidshinder (bevolkingsdichtheid), de totale
investeringskost, de intermodale toegankelijkheid, als de al dan niet
bestaande faciliteiten, ATC, e.a. werden nagegaan. Meer in het bijzonder zal
de definitieve studie zich toespitsen op de uitbouw van een bestaande
regionale luchthaven met bijzondere aandacht voor Bierset en Jehonville dan
wel op een nieuwe, zogenaamde greenfield ontwikkeling.
De regering zal de instap van BIAC in het kapitaal van de weerhouden
luchthaven voorstellen.
Bron:
http://www.belgium.be
Lees hier de reactie van Groen!
home...