Regering, 22 augustus 2003
De luchthavenbesluiten, waarin geluidsnormen staan voor het banenstelsel van de luchthaven Schiphol, worden aangepast. De wijziging is nodig omdat er bij eerdere berekeningen verkeerde gegevens zijn ingevoerd.
De rekenfout werd bevestigd in een onderzoek van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) dat eerder deze week is gepresenteerd. Door de fout is het gebruik van de Polderbaan te hoog geschat en het gebruik van de Zwanenburgbaan te laag. Het NLR heeft in opdracht van het kabinet onderzocht of er inderdaad een rekenfout is gemaakt bij de vaststelling van de wettelijke geluidsgrenzen voor het banenstelsel van de luchthaven Schiphol. Deze grenzen zijn vastgelegd in de Luchtvaartwet die in juni 2002 is aangenomen. Uit het NLR-onderzoek blijkt dat er, door foute invoer van gegevens, inderdaad verkeerde normen zijn vastgesteld. De voor de nieuwe Polderbaan vastgestelde grenzen zijn ruimer dan in de praktijk nodig is, terwijl de grenzen voor de Zwanenburgbaan te beperkt zijn.
Volgens staatssecretaris Schultz heeft dit tot gevolg dat de bedoeling van de nieuwe Luchtvaartwet niet gerealiseerd kan worden: 'Enerzijds dat Schiphol kan groeien en anderzijds dat de hoeveelheid milieuoverlast afneemt'.
Voor het herstellen van de fout moeten het Luchthavenverkeerbesluit en het Luchthavenindelingbesluit worden gewijzigd. Daarvoor moet een (aanvullende) milieueffectrapportage (MER) worden gemaakt. Staatssecretaris Schultz (VenW) doet binnenkort een voorstel voor de procedure en het tijdpad. Daarbij worden de juridische procedures zorgvuldig doorlopen en wordt de inspraak voor omwonenden gegarandeerd.
De wijziging van de normen is nodig om te voldoen aan de twee uitgangspunten van de nieuwe Luchtvaartwet:
Het kabinet houdt daarmee vast aan de overlastvermindering van 15.000 naar 10.000 woningen en 70% minder slaapverstoring in de directe omgeving van Schiphol.
Bron: Website regering, www.regering.nl