Milieudefensie, 11 augustus 2003
Milieudefensie start een e-mailactie aan staatssecretaris Melanie Schultz. Bewoners
en politici uit de regio zullen in een persoonlijke e-mail de staatssecretaris oproepen
de lawaaigrenzen rond Schiphol niet wéér op te rekken. Schiphol wil daarmee een
vermeende rekenfout rechtzetten. Onderzoek van Milieudefensie laat zien dat er geen
sprake is van een fout, maar volgens Milieudefensie van manipulatie.
Schultz heeft aan het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) gevraagd
de gevolgen van het oprekken van de geluidsgrenzen door te rekenen. In de tweede
helft van augustus worden de resultaten verwacht. Daarna neemt de staatssecretaris
een besluit. Milieudefensie wil met de e-mailactie (via
www.milieudefensie.nl/verkeer)
aan Schultz duidelijk maken dat de maat nu vol is.
Uit het dikke Schipholdossier leidt Milieudefensie af dat de luchthaven steeds
weer een foute voorstelling van zaken geeft rond het aantal vluchten over de Polderbaan
en de Zwanenburgbaan. Campagneleider Joris Wijnhoven: ‘Door de schijn te wekken
dat de Polderbaan enorme aantallen vluchten zou gaan verwerken en de Zwanenburgbaan
zou worden ontzien, wist Schiphol de politiek te overtuigen dat de zesde baan er
moest komen. Meteen na die beslissing, begon men te schuiven met vluchten naar de
Zwanenburgbaan. Schiphol probeert zo extra capaciteit te creëren. Dat is geen rekenfout
maar regelrechte manipulatie.’ Een jaar geleden schreef de luchthaven in haar Milieumonitor:
‘Ondanks het feit dat in 2005 een kwart meer vluchten op Schiphol wordt verwacht,
zal het aantal starts en landingen op de Zwanenburgbaan halveren.’ Wijnhoven: ‘Dat
blijkt niet waar te zijn en het schandalige is, dat moet men hebben geweten.’
Tabel: aantal vluchten over de Zwanenburgbaan en de Polderbaan
2002 | Gepland in 2005 Versie 1995 |
Gepland 2005 Zonder aanpassing wet |
Mogelijk 2005 Na aanpassing wet |
|
Polderbaan | n.v.t. | 35,4% | 33,6% | 27% (7% ’s nachts) |
Zwanenburgbaan | 31% | 11,6% | 13,5% | 20% |
Toelichting: de cijfers voor vluchten over de Zwanenburgbaan blijven stijgen. Bij het besluit tot de aanleg van de baan in 1995 spiegelde Schiphol de politiek nog voor dat het aantal vluchten zou verminderen tot 11,6 procent. Bij het aannemen van de Luchtvaartwet vorig jaar werd dit al opgeschroefd naar 13,5 procent. Nu wil Schiphol de regels laten oprekken, zodat liefst 20 procent van de vluchten over deze baan kan, 108.000 van de totaal 540.000 vluchten. De beloofde halvering van het gebruik van de Zwanenburgbaan van 140.000 vluchten in topjaar 2001 naar 70.000 vluchten vanaf 2003 wordt dus absoluut niet gehaald. De regio kan tot 100 vluchten per dag extra verwachten als Schiphol haar zin krijgt.
De tekst van de e-mail die Milieudefensie heeft opgesteld:
Geachte staatssecretaris Schultz,
Het loopt nu echt de spuigaten uit met Schiphol! Wéér verlangt de luchthaven dat de regering de geluidsgrenzen oprekt. Wéér dreigt zij de wet te overtreden als dit niet gebeurt.
Ik ben het zat! Jarenlang heeft de luchthaven omwonenden voorgespiegeld dat met de Polderbaan de geluidsoverlast zou afnemen, onder meer omdat er minder vluchten zouden plaatsvinden via de veel overlast gevende Zwanenburgbaan. Van die afname is echter geen sprake. De geluidsoverlast is in het gebied tussen Zwanenburg en Castricum zelfs fors toegenomen.
Daarom reken ik erop dat u niet akkoord gaat met het verzoek van Schiphol om meer herrie te mogen maken. Dat zou trouwens lijnrecht ingaan tegen de politieke beloftes van uw voorgangers. Het belang van Schiphol is tenslotte niet het enige dat telt. Omwonenden hebben óók recht op bescherming. En datzelfde geldt voor het milieu.
In 2005 worden de milieu- en geluidsregels uit de Wet Luchtvaart geëvalueerd. Die evaluatie heeft alleen zin als wordt uitgegaan van betrouwbare gegevens. Daarom moet de vliegtuigherrie snel gemeten worden. Ik vraag u daarom niet alleen om Schiphol de wacht aan te zeggen, maar er ook voor te zorgen dat er vanaf januari 2004 in de hele regio een goed, betrouwbaar meetnet in bedrijf is.
Met vriendelijke groet, Naam ….
Bron: website Milieudefensie, www.milieudefensie.nl, lees hier het infoblad van Milieudefensie: infoblad