Evaluatie PKB Schiphol 1995 - handhaving in bietenvelden

Redactie, 25 oktober 2003

Op 24 oktober stuurde de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, mw drs. M.H. Schultz van Haegen, de Eindevaluatie PKB Schiphol en Omgeving naar de Tweede Kamer. Hieronder een uittreksel:

De PKB Schiphol en Omgeving vormde tussen december 1995 en februari 2003 de wettelijke grondslag voor het Schipholbeleid. Op 20 februari 2003 is de PKB vervallen en vervangen door het nieuwe hoofdstuk 8 van de Wet luchtvaart (ook wel de Schipholwet genoemd).

In deze evaluatie wordt aangegeven in hoeverre de doelstellingen van het beleid middels het PKB stelsel zijn gerealiseerd vóór februari 2003. Dat wil zeggen vóór het in werking treden van een nieuwe wettelijke grondslag voor het Schipholbeleid. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen het PKB-stelsel voor het functionerende vierbanenstelsel en voor het toen in voorbereiding zijnde vijfbanenstelsel.

Staatssecretaris schrapt bietenvelden

Op internet is - waarschijnlijk per abuis - een digitale versie van de evaluatie neergezet waarin de laatste wijzigingen in Word op het scherm van de redactie van Geluidnieuws nog zichtbaar zijn. Hieruit blijkt dat bij de laatste versie de staatssecretaris een wellicht te ondiplomatieke zinsnede heeft geschrapt, met name de zin: "Zo wordt voorkomen dat handhavend zou moeten worden opgetreden bij kleine overschrijdingen in 'bietenvelden'". In de eindconclusie wordt diplomatiek gesproken over "absurditeiten". (Inmiddels is een nieuwe versie neergezet door het ministerie).

 

Beleidsdoelstellingen PKB Schiphol

Voor het vierbanenstelsel bevatte het beleid in de PKB beperkingen aan het gebruik van de ruimte rondom Schiphol en grenzen ten aanzien van de geluidsbelasting. De gebruiksbeperkingen waren gericht op het verminderen van het aantal mensen in de directe omgeving van de luchthaven, bijvoorbeeld door het slopen van woningen en door nieuwbouw van woningen tegen te gaan.

Conclusie evaluatie Geluid

Tijdens de periode van het vierbanenstelsel zijn met name de volgende knelpunten zichtbaar geworden:

Dit heeft geleid tot het besluit andere mogelijkheden te verkennen en (uiteindelijk) een ander stelsel op te bouwen. De PKB en aanwijzingen zijn als beleidsinstrument een complex sturingsmiddel gebleken. Niet voor niets stond het instrument bij de Kamer en bij de afdeling rechtspraak van de Raad van State ter discussie. De PKB en de aanwijzingen zijn daarom vervangen door concrete wetgeving in een nieuwe hoofdstuk in de Wet luchtvaart met daarop gebaseerde uitvoeringsbesluiten. De dubbeldoelstelling van de PKB was bij de inrichting van dit nieuwe stelsel maatgevend: zowel versterking van de mainportfunctie als verbetering van de kwaliteit van het leefmilieu nastreven. In het nieuwe stelsel zijn de verantwoordelijkheden tussen overheid en luchtvaartsector duidelijker gescheiden en de normeringsystematiek aangepast teneinde de uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid te vergroten.

Bron: www.minvenw.nl, Lees hier de gehele evaluatie (Word document, op 25 oktober nog inclusief de laatste wijzigingen)

home...