EVO, Vereniging van en voor ondernemers met een logistiek belang, 24 oktober 2003
De partijen CDA, VVD en LPF willen dat op de snelweg gewoon 120 kilometer per uur kan worden gereden. Alleen zo kunnen files worden opgelost. VVD-kamerlid Hofstra pleitte zelfs voor een verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur.
EVO is hier fel op tegen. Wanneer je de maximumsnelheid voor personenverkeer verhoogt, wordt het snelheidsverschil met vrachtverkeer groter. Dat belemmert de doorstroming en is dus slecht voor het milieu. Bovendien leidt het tot meer verkeersonveilige situaties.
Aanleiding voor de kamervoorstellen is de evaluatie van de proef A13 Overschie. Daar mogen weggebruikers om milieuredenen nooit harder rijden dan 80 kilometer per uur. EVO onderstreept het succes van deze maatregel op de plaatsen waar de maatregel de doorstroming bevordert.
Verkeer dat met een constante en lage snelheid rijdt, veroorzaakt minder luchtverontreiniging dan verkeer met variërende rijsnelheden. De doorstroming kan afhankelijk zijn van de lengte van de weg en de verhouding tussen vrachtverkeer en personenverkeer.
Dat blijkt ook uit de evaluatie van het Overschie-experiment. De maatregel onverkort toepassen op alle snelwegen door stedelijk gebied, zoals het PvdA bepleit, is dan ook zinloos.
Minister Peijs zegt terecht dat verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur meer luchtvervuiling en geluidsbelasting met zich meebrengt. De investeringen in de noodzakelijke geluidswallen kunnen oplopen tot achthonderd miljoen euro. En het is de belastingbetaler die hiervoor betaalt.
Bron: www.evo.nl