Redactie, 28 april 2003
Op
23 april 2003 heeft het Tweede Kamerlid van GroenLinks, Wijnand Duyvendak
(foto), aan de minister van Verkeer en Waterstaat vragen gesteld over het
verkeerslawaai langs de A2 in Maarssenbroek. Duyvendak stelde vragen over de
saneringswaarde, waarbij de gemeente zou uitgaan van 50 dB(A) op 4,5 meter en
Rijkswaterstaat van 60 dB(A). Ook stelt Duyvendak vragen bij de hoogte van de
benodigde schermen. In het reconstructieonderzoek zou worden uitgegaan van
geluidsschermen of –wallen tot 19 meter hoog, in combinatie met dubbellaags ZOAB,
terwijl de gemeente opteert voor schermen of wallen tot 21,70 meter. GroenLinks
stelt vragen bij de wenselijkheid van dergelijk hoge schermen of wallen te
plaatsen, en zou liever de maximumsnelheid op de A2 verlagen van 120 naar 80
km/u.
De gemeente Maarssen stelt dat de A2 veel te veel lawaai veroorzaakt. "Daar is iedereen het over eens. Er moet nodig wat aan gebeuren, maar wanneer, op welke manier en tegen welke prijs zijn vragen die onderwerp zijn van studie", aldus de gemeente Maarssen op haar website. Door de verbreding van de A2 en de groei van het wegverkeer neemt het geluid in de toekomst toe. Wethouder Yvonne Smit (VVD) stelt dat de gemeente Maarssen veel geld zal bijleggen om te saneren tot 50 dB(A), omdat het rijk dit geld niet ter beschikking stelt. Voor het bereiken van een geluidbelasting zijn de volgende schermen of wallen nodig:
De gemeenteraad heeft destijds besloten dat teruggegaan moet worden naar een geluidsbelasting van 50 dB(A). Bovendien wil de gemeente de maatregelen eerder treffen (vanaf 2004) dan wat bij Rijkswaterstaat in de planning is opgenomen (2007). Het Maarssense actiecomité “ A-2 Geluidswal Maarssen Nu” wilde al in 2002 dat met de geluidsafscherming in dat jaar nog werd gestart.
Volgens een onderzoek van de Milieudienst Noordwest Utrecht uit 2000
blijkt dat wat de gemeente ook zelf zou doen aan geluidmaatregelen, het alleen helpt als het lawaai van de A2 in voldoende mate wordt aangepakt. Maarssenbroek heeft te maken met het geluid van de A2, de Zuilense Ring, het spoor en de industrie. De hele wijk heeft te lijden van de A2 met als piek natuurlijk de strook langs de weg met als zwaartepunt de wijk Fazantenkamp, achter het zgn. “gat”. De gewenste 50 dB (A) wordt nu nergens in Maarssenbroek gehaald. Wel is inmiddels de leefbaarheid direct langs de rondwegen in Maarssenbroek verbeterd. Op de rondwegen is namelijk “stil asfalt” gelegd. Dat geeft een behoorlijke vermindering van het geluidniveau. Het geluid van de A2 blijft echter alles overstemmen. En om dat weg te nemen wordt nu volgens de gemeente alles op alles gezet!
Bronnen: website Groen Links,
www.groenlinks.nl, website gemeente Maarsssen,
www.Maarssen.nl