Amsterdam voert procedure over maximaal aantal vluchten Schiphol

Marjan Lansdaal, Gemeente Amsterdam, 16 april 2003

Amsterdam bestrijdt de opvatting van Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland dat de afspraken die zij hebben gemaakt over vliegen over de stad niet meer relevant zijn. Volgens de gemeente zijn de afspraken, die in 1994 zijn vastgelegd in de Letter of Intent, rechtsgeldig. Mark van der Horst, wethouder Luchthaven, blijft bij de eis dat Schiphol en de Luchtverkeersleiding de afspraken nakomen, zodat het aantal vluchten boven de stad beperkt wordt. Het standpunt van de gemeente is verwoord in de schriftelijke reactie die de gemeente vanochtend (16 april) aan de Haarlemse rechtbank heeft overhandigd.

rechter

De gemeente heeft Schiphol en de Luchtverkeersleiding in oktober 2002 voor de rechter gedaagd wegens het niet naleven van de Letter of Intent. Over Amsterdam vliegen fors meer vliegtuigen dan met elkaar is afgesproken. In mei 2002 sommeerde wethouder Van der Horst beide partijen zich aan de afspraken te houden. Het vliegen boven Amsterdam-Noord, Amsterdam-Zuid en de binnenstad moest stoppen: het afgesproken aantal vliegbewegingen was al ruimschoots overschreden. Toen hij nul op rekest kreeg, besloot hij juridische stappen te ondernemen.

Schiphol en de Luchtverkeersleiding beweren, net als de KLM die zich bij deze partijen heeft gevoegd, dat de Letter of Intent feitelijk overbodig is sinds begin dit jaar de nieuwe luchtvaartwet in werking is getreden. Amsterdam is het hier niet mee eens. In de nieuwe wet is de handhavingsystematiek op het gebied van geluidsoverlast namelijk nog niet voldoende ontwikkeld. Amsterdam verwijst hiervoor naar de mening van de voormalige voorzitter van de commissie deskundigen vliegtuiggeluid, professor Berkhout. Hij vindt dat het nieuwe normenstelsel onvoldoende scoort om die bescherming te bieden die de minister bij het behandelen van de nieuwe wet in de Eerste en de Tweede Kamer heeft voorgespiegeld.

Daarnaast voorziet de gemeente op termijn een groei van de luchtvaart, mede door de komst van de Polderbaan. Bij bepaalde ongunstige weersomstandigheden zal dit toegenomen verkeer vliegen via de aanvliegroute boven de stad. Amsterdam vindt een aanvullende overeenkomst die dit extra verkeer regelt, verre van overbodig. Tot slot bevreemdt het de gemeente dat Schiphol terugkomt op de overeenkomst, terwijl de luchthaven nog vrij recent (in 2000) als grootaandeelhouder van Eindhoven Airport een vergelijkbare privaatrechtelijke aanvullende overeenkomst met andere gemeenten heeft gesloten.

Schiphol, de Luchtverkeersleiding en de KLM hebben zes weken de tijd om een schriftelijke reactie bij de rechtbank in te dienen. De rechtbank bepaalt vervolgens wanneer er een zitting is. Van der Horst: "We hopen op een snelle uitspraak van de rechter, in het voordeel van Amsterdam. We hebben behoefte aan duidelijkheid."

Bron: website gemeente Amsterdam, www.amsterdam.nl  
 

home...