Elly Waterman en Henk de Kluijver, dBvision, 20 januari 2003
In het decembernummer is door Geluidnieuws een prijsvraag uitgeschreven met de titel: Verklaar het nieuwe VROM logo.
Uit de 11 inzenders heeft de jury, bestaande uit Henk de Kluijver en Elly Waterman van dBvision de twee prijswinnaars geselecteerd. De prijzen worden toegekend aan de inzendingen met:
Om alle lezers van Geluidnieuws te laten meegenieten zijn alle inzendingen hieronder opgenomen. De jury was zeer blij met de hoge kwaliteit van de inzendingen en bedankt alle inzenders!!
Op grond van de informatie van VROM over de nieuwe huisstijl (zie hieronder) komt de jury tot de conclusie dat Eenheid en Soberheid de centrale gedachten zijn, die VROM in het logo tot uitdrukking wil brengen.
Prijswinaar is mevrouw Sylvia Grootendorst uit Waddinxveen (nummer 3 van de inzendingen). Haar inzending geeft de bedoeling van VROM het beste weer. Zij noemt het logo sober en herkent bovendien dat door het gebruik van gelijke vierkanten alles één geheel wordt.
Vrijwel alle inzendingen waren bijzonder humoristisch van aard. De keus voor de jury was dan ook moeilijk. Sommige van de inzendingen hadden echter een wat cynische of teleurgestelde ondertoon. Begrijpelijk in tijden dat geluidhinder wat minder in de maatschappelijke belangstelling staat. Maar de prijsvraag had als doel vooral een leuke verklaring te geven. De inzending van de heer Erik Roelofsen uit Apeldoorn (inzending nr. 8) komt daarom als leukste uit de bus:
VROM staat tegenwoordig voor HANDHAVING. Dit vindt je dus ook terug in het logo. Namelijk: het gele blokje is de eerste waarschuwing, het groen/blauwe blokje is de tweede waarschuwing en last but not least. Als het rode blokje in wordt gezet ben je echt te ver gegaan.
Beide winnaars, van harte gefeliciteerd!!
VROM, Den Haag, 13 januari 2003
Eenheid is de centrale gedachte achter de nieuwe huisstijl van VROM. Eenheid waarbinnen veelzijdigheid niet verloren gaat. VROM is een complex ministerie. Het herbergt een veelheid aan kennis en kunde en beweegt zich inhoudelijk en uitvoerend op uiteenlopende terreinen. Maar hoe divers die aandachtsvelden ook zijn, binnen VROM werkt men gezamenlijk aan een duurzame, schone en veilige wereld. Die verbondenheid wordt verbeeld in de nieuwe huisstijl.
Sober, helder en krachtig; dat is hoe VROM wil worden gekend. Het logo bedient zich niet van gewichtige metaforen, maar is ontwikkeld vanuit een ordenend principe. De constante in het logo is het blok waarin de naam VROM is geplaatst in een sobere kleur, kraft: helder en eenduidig. Het variabele deel is het palet van vier kleuren: kraft, roodoker, blauwgroen en oranje. Het constante en variabele deel vormen samen een eenheid. De verschillende kleuren grenzen aan elkaar en houden verband. Net zoals de verschillende onderdelen van VROM.
De nieuwe huisstijl van VROM is ingetogen en laat daardoor volop ruimte voor de inhoud.
Naast het logo voor VROM zijn er in de nieuwe huisstijl twee logovarianten: één voor de VROM-Inspectie en één voor de Rijksgebouwendienst. Deze keuze heeft te maken met de positionering van beide onderdelen. Het gaat hier dus niet om een eigen logo, maar om een logische afgeleide van het VROM-logo. Binnen dit logo bestaat de mogelijkheid om de twee varianten als het ware te 'activeren'. De Inspectie bedient zich daarbij van de blauwgroene kleur en de Rijksgebouwendienst van de kleur roodoker. De kleur kraft zal in de totale huisstijl het meest prominent aanwezig zijn.
Inzending nummer 1. Ik zie de volgende verklaring in het nieuwe logo. drie blokjes symboliseren V, RO&M door - linkerblokje in de tinten van een gemetselde muur, dit symboliseerde woningen ofwel de volkshuisvesting - de middelste blokje blauw van water en - het rechterblokje lichtbruin van aarde, water en aarde, hoofdbestanddeel van onze omgeving die wij ruimtelijk ordenen en die tevens ons milieu vormt, ook weer in samenhang met woningen.
Inzending nummer 2. Leuke prijsvraag, want ik heb ook inderdaad niet gemerkt, dat VROM zich heeft uitgeput in het duidelijk maken naar de gebruiker van het nieuwe logo.
Toch zit het wel grappig in elkaar.
Je komt daar pas achter, als je van verschillende onderdelen in het VROM veld post krijgt. Ik ben voorlopig voor mij zelf tot de conclusie gekomen, dat elk werkveld van VROM een eigen kleur heeft. Zo zijn er 4 kleuren. Afhankelijk van welk werkveld je post ontvangt, dir volkshuisvesting, dir verkeer en vervoer. milieu-inspectie etc, komt de cirkel op een andere plaats in het logo te staan en verkleurt daarmee het logo eveneens.
Dit is mijn oplossing
Inzending nummer 3. Het ministerie van VROM staat voor ruimte, wonen, milieu en rijksgebouwen. Beleid maken, uitvoeren en handhaven. Nederland is klein. Denk groot. is het motto.
Het VROM-logo is sober en klein, met de kleuren bruin, rood, blauw en geel.
De kleur rood staat voor het stedelijk gebied: wonen. De kleur blauw staat voor lucht: ruimte & milieu. Geel staat voor de kleur van bakstenen: rijksgebouwen. De kleur bruin staat voor de aarde. Hiermee bedoelen ze dat ze voeten in de aarde proberen te krijgen bij het maken, uitvoeren en handhaven van het beleid.
Hun motto is ook verwerkt in het logo ("Nederland is klein. Denk groot"). Sobere kleurtinten en een klein logo: "Nederland is klein". Grote letters VROM: "Denk groot".
De vorm van het logo laat het volgende zien: VROM houdt zich bezig met het beleid, daarom een bruin bolkje met VROM erin. De drie vierkanten vertegenwoordigen de gebieden waar VROM voor staat. En zij staat voor alle drie even sterk, daarom drie gelijke vierkanten. De bruine stip er tussen staat voor het beleid dat de drie vierkanten bindt met VROM. Het beleid over de drie vierkanten dus. En zo wordt alles één geheel.
Inzending nummer 4. Hierbij mijn uitleg van het logo van het Ministerie van VROM.
VROM staat voor het ministerie De punt staat voor standpunt, ergens voor staan, er een punt van maken De drie kleuren vertegenwoordigen de drie sectoren, die elk hoewel verschillend van kleur van even groot belang zijn en onlosmakelijk aan elkaar zijn verbonden.
Zo staat het ministerie voor Volkshuisvesting, voor Ruimtelijke Ordening en voor Milieu. Drie disciplines, één beleid.
Inzending nummer 5. De gekleurde vakjes achter VROM staan voor Ruimte (blauw), Wonen (rood) en Milieu (bruinig).
Het inmiddels demissionair kabinet Balkenende heeft weinig op met Milieu en de peilingen voor de volgende verkiezingen geven ook weinig hoop op verbetering.
Alvast hierop inspelend heeft het VROM in plaats van een mooi groen vakje voor Milieu, deze viezig bruin gemaakt. Hiermee waarschuwt het VROM dat, wanneer het Milieu zo'n ondergeschikte rol toebedeeld krijgt, de gevolgen zijn dat ons mooie Nederlandse groen zal vervagen tot viezig bruin.
Ik hoop dan ook dat de verkiezingsuitslag in januari zodanig is dat het onderdeel Milieu uit VROM weer een groen vakje verdient!
Inzending nummer 6. VROM (=woord) maakt een punt (=cirkel) van stedelijk gebied (=rood vierkantje), water (=blauw vierkantje) en buitengebied =(bruin vierkantje), en brengt hierin ordening aan (=vierkantjes keurig achter elkaar).
Inzending nummer 7. De logo kleur Bruin staat voor: Warmte De logo kleur Blauw staat voor: Water De logo kleur Geel staat voor: Licht
Op de gouden achtergrond " Gouden en warme tijden tegemoet met Vrom" Op de witte achtergrond " Met Vrom schone tijden tegemoet"
Inzending nummer 8. VROM staat tegenwoordig voor HANDHAVING. Dit vindt je dus ook terug in het logo. Namelijk: het gele blokje is de eerste waarschuwing, het groen/blauwe blokje is de tweede waarschuwing en last but not least. Als het rode blokje in wordt gezet ben je echt te ver gegaan.
Ik hoop hiermee een leuke bijdrage aan de prijsvraag te leveren!!!
Inzending nummer 9. Logo; In tegenstelling tot de internationale site van VROM (die stelt dat het ruimteschip wereld geen passagiers doch slechts bemanningsleden kent) zie ik hierin een tegen de stroom {lees} richting invliegend (reclame) vliegtuigje. VROeM. De sleep toont de drie facetten van het ministerie; Volkshuisvesting als een rood huisje voorop, Milieu met een vies poepkleurtje achteraan bungelend. En er tussen in het "lege" blauwe vakgebied RO. Leeg en blauw als een wolkenloze hemel; alle landfuncties, (met uitzondering van de huisjes van het rode vlak), inclusief natuurgebieden, vallen onder andere ministeries. Alleen een deel van het water is nog vrij. Maar ja, mijn uitleg zal wel wat te cynisch zijn; Het vliegtuig zal wel een molentje zijn, hoewel het vliegtuig ondanks het veroorzaken van vervuiling een onmisbare hulp is voor opsporing van milieudelicten en energiebesparing (molentjes) steeds meer onder EZ beheer komt. Rood voor volkshuisvesting blijft staan Blauw voor meest natte Ecologische hoofdstructuur, Geel voor de drogere natuurgebieden. De strip van deze drie kleurtjes als kaartbeeld en dus RO.
Beste (milieu)wensen voor 2003
Inzending nummer 10. Eenvoud is het kenmerk van het ware moet de ontwerper van het VROM logo gedacht hebben en is aan de slag gegaan. Hij of zij is m.i. doorgeschoten. Een balletje, wat vierkantjes; gelukkig dat de naam VROM er nog in staat, dan weten we ten minste van wie het logo is Dat is ten minste goed gezien van de ontwerper. Het logo duidt op een nieuw Nederlands spreekwoord:
Eenvoud is het kenmerk van het ware en het beleid van het Ministerie van VROM
Inzending nummer 11. Vanzelfsprekend ga ik voor beide flessen.
Meest waarschijnlijke betekenis Het allerwaarschijnlijkst is dat het nieuwe VROM-logo in het geheel GEEN betekenis heeft. Milieubeleid wordt immers in toenemende mate gemaakt én uitgevoerd door andere departementen, Volkshuisvesting is, gegeven de door al die foeilelijke VINEX-wijken zo goed als oververzadigde huizenmarkt, die bovendien is ingestort, overbodig geworden, en de RPD heeft, nu Nederland volgens vele vooraanstaande politici 'vol' is, als vanzelf geen functie meer. Maar zo makkelijk zal het wel niet zijn. Ik denk dat er gewoon niet zo bar veel betekenis in/aan dat nieuwe logo zit. VROM staat voor VROM, die punt voor de vorm, en die drie gekleurde blokjes staan ieder voor een departementsonderdeel.
Leukste verklaring VROM gaat helemaal terug naar de basis. Vandaar die 3 primaire kleuren blauw-rood-geel. Heel erg De Stijl, en dat is helemaal in lijn met de retro-rage, en dát is weer helemaal de stijl van VROM, aangezien die retro-rage alweer over zijn hoogtepunt heen is, net als VROM, en zo is het cirkeltje rond. Een al te bruuske stijlbreuk wordt voorkomen doordat de genoemde kleuren in een aardse tint zijn weergegeven. Alsof er een terracottafilm overheen is gelegd. Dit alles vanzelfsprekend zónder zwart en wit, want die zijn veel te duidelijk en te concreet, zéker in combinatie met elkaar. Bovendien zijn zwart en wit heel erg 'Jan-des-Bouvries', en ondanks alles heeft VROM aan yuppen nog altijd een broertje dood. Kortom: het nieuwe logo is een schoolvoorbeeld van verhulde verstarring.