Minder lawaai en vieze lucht bij lagere maximumsnelheid op A13

Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 8 januari 2003

Sinds de maximumsnelheid op de A13 bij Overschie is verlaagd naar 80 kilometer per uur, is de luchtvervuiling door het autoverkeer met tien tot twintig procent verminderd. De geluidsoverlast is meer dan gehalveerd. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een onderzoek naar de effecten van de snelheidsbeperking op de A13 bij Overschie. 

In mei 2002 is de maximumsnelheid op de A13 bij Overschie verlaagd van 100 naar 80 kilometer per uur. Sinds die tijd hebben de onderzoeksinstituten TNO en de Milieudienst Rijnmond onderzocht of de snelheidsverlaging de gewenste verbetering van de luchtkwaliteit opleverde. De eerste resultaten zijn positief. De luchtvervuiling veroorzaakt door het verkeer op de A13 is met tien tot twintig procent verminderd. 

Het verkeer op de A13 was voor eenderde deel verantwoordelijk voor de luchtvervuiling in Overschie. De andere twee vervuilers zijn de industrie en de huishoudens. Doordat het verkeer op de A13 een constante snelheid aanhoudt, is de geluidhinder aanzienlijk verminderd.

verheugd

Blijkens een artikel in het Algemeen Dagblad is Minister De Boer (Verkeer) verheugd over deze resultaten. "De bewindsman staat volgens het departement welwillend tegenover uitbreiding van de 80 km-regeling, maar wil eerst de definitieve resultaten van het experiment afwachten.", aldus het artikel in de krant. Ook worden de effecten van de snelheidsbeperking op filevorming nog onderzocht.

Bron: website Ministerie van Verkeer en Waterstaat, www.minvenw.nl , aangevuld met artikel uit het Algemeen Dagblad. www.ad.nl 

home...