Over de aanleg van een helikopterhaven in Amsterdam (lees hier het eerdere artikel daarover) zijn in de Tweede Kamer door het kamerlid Gerkens vragen gesteld. Staatssecretaris Schultz van Haegen zegt in haar reactie het volgende over de haven:
Milieuaspecten dienen volgens de staatssecretaris op basis van de milieuwetgeving beoordeeld te worden, door de gemeente. Het gaat bij deze helikopterhaven om een beperkt aantal vliegbewegingen die de gemeente in de milieuvergunning opneemt.
Het toekomstig beleid ten aanzien van regionale en kleine luchthavens is gericht op decentralisatie, waarbij de staatssecretaris de afweging of het wenselijk is, bijvoorbeeld in relatie tot milieuhinder, primair een regionale zaak vindt, uiteraard binnen de wettelijke kaders.
De Gemeente Amsterdam beoordeelt de geluidsbelasting; zowel aankomend als vertrekkend en boven Amsterdam. De conclusie van de gemeente Amsterdam luidt: "er bestaan geen bezwaren van akoestische aard tegen de oprichting van de RAH op de onderhavige locatie ." (RAH= Rotorjet Amsterdam Heliport). De gemeente heeft in haar overweging meegenomen, dat er thans ook helikopterverkeer is.
Overigens heeft de helikopterhaven geen effect voor de geluidsruimte rondom Schiphol.
Bron: Website Ministerie van Verkeer en Waterstaat, www.minvenw.nl