Centraal Planbureau, 19 maart 2003
Het CPB heeft onderzoek verricht naar de capaciteit en milieu knelpunten langs de spoorlijn Rotterdam België. De spoorlijn Rotterdam-België kent de komende decennia geen capaciteitsknelpunten. Een punt dat om nadere analyse vraagt, betreft de maatregelen op het gebied van veiligheid en geluid, waarvoor uitgaven ad 0,4 mld euro nodig zouden zijn. Het lijkt de moeite waard om verschillende oplossingen voor de veiligheids- en geluidsproblemen te bekijken en op basis van die informatie een nadere afweging te maken.
Dit stelt het Centraal Planbureau (CPB) in de vandaag openbaar gemaakte second opinion over de kosten-batenanalyse RoBel (goederenvervoer per spoor tussen Rotterdam en België; zie ook www.projectrobel.nl). Deze kosten-batenanalyse is verricht door ECORYS, in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het rapport analyseert drie alternatieven om de capaciteit van het goederenvervoer op de spoorlijn Rotterdam-België te verhogen. De kosten van de projectalternatieven bedragen 0,9 tot 1,1 mld euro. Dit is exclusief de kosten van 0,4 mld euro voor de aanpak van veiligheids- en geluidsproblemen rond de spoorlijn.
Het CPB komt tot de conclusie dat zich de eerstkomende decennia geen wezenlijke capaciteitsknelpunten op de spoorlijn Rotterdam-België zullen voordoen die een integrale verhoging van capaciteit noodzakelijk maken. Er is op de huidige lijn nog restcapaciteit die niet benut wordt. En het enige vervoersscenario waarin de projecten positief scoren, het EC-EISR-scenario, gaat uit van een onrealistisch hoge toekomstige vervoersvraag.
Op basis van de gegevens in de kosten-batenanalyse constateert het CPB dat als er al capaciteitsproblemen zullen ontstaan, dit bij Roosendaal zal zijn.
Op de spoorlijn Rotterdam-België is sprake van veiligheids- en geluidsproblemen, met name in de stedelijke gebieden in het westen van Brabant. Om aan de bestaande veiligheids- en geluidsnormen te voldoen zou een investering van circa 0,4 mld euro nodig zijn naast de 0,9 tot 1,1 mld euro voor capaciteitsuitbreiding. Gezien de hoogte van dit bedrag en de ernst van de problematiek ligt het echter voor de hand hier een afzonderlijke analyse van te maken, en daarbij verschillende mogelijke oplossingen te bezien.
Bron: Website CPB, www.cpb.nl, tekst
ingekort
Hier kunt u de volledige notitie als PDF downloaden: 'Second
opinion kosten-batenanalyse Spoorverbinding Rotterdam-België'