22 augustus 2002
Bij uitspraak van 21 augustus 2002 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State het goedkeuringsbesluit van gedeputeerde staten van Gelderland van het Regionaal Structuurplan KAN 1995-2015 deels vernietigd.
Met dit Structuurplan is onder meer beoogd voorwaarden te scheppen voor de aanleg van het Multimodaal Transportcentrum Centrum (MTC) in Valburg. Dit is een vestiging van diverse overslagfaciliteiten voor transport over de weg, het water en het spoor en de daaraan gekoppelde bedrijfsactiviteiten. Het MTC zou bestaan uit een nieuwe containerhaven bij Slijk-Ewijk, verbindingen met A15 en Betuwelijn, het doortrekken van de A73 en grote bedrijventerreinen.
De inpassing van het MTC vormt een aanzienlijke ruimtelijke ingreep in het Betuwegebied. Bij de goedkeuring van het Regionaal Structuurplan had volgens de Afdeling bestuursrechtspraak uit gedetailleerd onderzoek moeten blijken dat bestemmingen die betrekking hebben op het MTC daadwerkelijk verwezenlijkt kunnen worden. Op dit moment is echter onzeker of de afzonderlijke onderdelen van het MTC in de beoogde omvang in een later stadium in een bestemmingsplan kunnen worden vastgelegd.
Niet duidelijk is welke factoren tot de keuze van de omvang van het MTC hebben geleid en niet is aangegeven op welke wijze het doorsnijden van een deel van de uiterwaarden van de Waal in verband met de aanleg van de haven wordt gecompenseerd. Voorts is onvoldoende onderzoek gedaan naar de nautische veiligheid op de Waal ter hoogte van de geplande toegang tot de haven en bestond bij de goedkeuring van het Structuurplan geen zekerheid over geluidsaspecten en aspecten van externe veiligheid voor omwonenden.
Nu gedeputeerde staten van Gelderland ondanks het ontbreken van toereikend onderzoek het Structuurplan toch hebben goedgekeurd, zijn zij niet op zorgvuldige wijze tot het goedkeuringsbesluit gekomen. De Afdeling bestuursrechtspraak heeft dan ook de beroepen van de gemeenteraad van Overbetuwe en van de Gelderse Milieufederatie gegrond verklaard en het goedkeuringsbesluit op deze punten vernietigd.
Gevolg van de uitspraak is dat deze aspecten alsnog moeten worden onderzocht voordat gedeputeerde staten van Gelderland opnieuw beslissen of zij de aanleg van het MTC in Valburg kunnen goedkeuren.
Enkele citaten uit de volledige uitspraak volgen hieronder:
Wat betreft de geluidsaspecten blijkt uit de Projectnotitie dat het MTC tot gevolg heeft dat bij ongeveer 48 woningen – onder andere aan de noordkant van Eimeren, de oostkant bij Reeth en aan de zuidkant van de Oosterhoutsestraat – de voorkeurgrenswaarde van 50 dB(A) met ongeveer 5 dB(A) en op sommige punten met ongeveer 10 dB(A) wordt overschreden. De kaartbijlage bij de Projectnotitie met betrekking tot het aspect geluid laat een 50 dB(A)- en 55 dB(A)-contour met en zonder geluidswal zien. De geluidswal (van 10 meter hoog rond vrijwel het gehele MTC, zoals aangegeven op kaart 2 van de Projectnotitie) blijkt niet te kunnen voorkomen dat de dorpen Oosterhout voor het overgrote deel en Slijk-Ewijk geheel binnen de 50 dB(A)-contour komen te liggen. Eimeren ligt ook binnen de 55 dB(A)-contour. Het RSP-KAN bevat geen beperkingen ten aanzien van de aard en soort van de toe te laten bedrijvigheid. Mede gelet op het deskundigenbericht betekent dit dat zware hindercategorieën in beginsel kunnen worden toegelaten op het gehele MTC, terwijl voor een groot aantal omwonenden onzeker is of binnen de begrenzingen van het MTC een uit een oogpunt van geluidhinder aanvaardbaar woon- en leefklimaat kan worden gegarandeerd.
Uit het voorgaande volgt dat het onzeker is of de afzonderlijke onderdelen van het MTC met inachtneming van de in het RSP-KAN aangegeven begrenzingen op een uit een oogpunt van een goede ruimtelijke ordening passende wijze in een bestemmingsplan kunnen worden vastgelegd.
De Gelderse Milieufederatie en Milieudefensie zijn verheugd dat de Raad van State de plannen voor de aanleg van het Multimodaal Transport Centrum (MTC) bij Nijmegen heeft vernietigd. "De uitspraak betekent een forse streep door de plannen voor de aanleg van het MTC".
Provincie Gelderland en het Knooppunt Arnhem-Nijmegen hebben met het Regionaal Structuurplan het MTC willen doordrukken, aldus de milieu organisaties. Dit is nu door de Raad van State onmogelijk gemaakt. Milieudefensie en de Gelderse Milieufederatie roepen de betrokken overheden op nu te gaan werken aan plannen waarbij de economische ontwikkeling niet meer ten koste gaat van landschap en leefmilieu.
Jarenlang is tegen de komst van het MTC gestreden door bewonersgroepen en milieubeweging. Het transport- en overslagcentrum zou volgens de milieubeweging ten koste gaan van ruim 500 hectare prachtig groen landschap ten noorden van de Waal bij Nijmegen. De milieubeweging heeft altijd gezegd dat nut- en noodzaak van het MTC niet voldoende zijn aangetoond.
Bronnen: Website Raad van State, klik
hier voor de tekst van de gehele uitspraak
Website Milieudefensie, http://www.milieudefensie.nl