Platform Nederlandse Luchtvaart, 28 augustus 2002
De Raad van State heeft de uitsluiting van de geluidsvoorwaarden van de traumahelikopter op de vergunning van het Radboutziekenhuis in Nijmegen ingetrokken. In theorie betekent dit dat de heli niet meer zou mogen vliegen omdat het niet zeker is of er wel binnen de gestelde geluidsgrenzen gebleven wordt.
De “Vereniging Stedelijk Leefmilieu, Groen en Milieubeheer” en de “Cooperation Mobilisation of the Environment” en één omwonende hadden bezwaar aangetekend tegen de vergunning. Het ziekenhuis kan niet garanderen dat men zich aan de voorwaarden van een deel van de vergunning kan blijven. Elke vlucht kan dus consequenties hebben.
Het ziekenhuis heeft al aangegeven gewoon door te vliegen. Volgens het PNL is het niet de eerste keer dat milieuclubs en omwonenden bezwaar maken tegen vluchten met de traumahelikopter. Het VU ziekenhuis en het Academisch Ziekenhuis Groningen hadden eerder al aanvaringen met omwonenden en milieuclubs.
Het is te gek voor woorden dat de traumahelikopter op wat voor manier dan ook gehinderd wordt, aldus het Platform. Nader onderzoek moet uitwijzen wat nu precies de geluidsgrenzen zijn. Het Platform Nederlandse Luchtvaart is van mening dat er waar mogelijk en waar redelijk (over)last voorkomen moet worden. "Voor de traumahelikopter kan men stellen dat deze niet gebruikt wordt voor pleziervluchten. Mensenlevens gaan ten allen tijden boven eventuele hinder. De Tweede Kamer had zich eerder al uitgesproken tegen beperkende maatregelen voor traumahelikopters. Helaas heeft dit niet geleid tot structurele ontheffing voor traumavluchten. Het is te hopen dat men in Den Haag ook eens wakker schrikt".
Het Platform stelt dat dit incident maar eens te meer illustreert dat sommige mensen van gekkigheid niet meer weten waar ze actie voor voeren. Actievoeren is voor deze dwazen het doel in plaats van het middel geworden.
Het PNL had eerder een bericht gekregen dat de vergunning helemaal ingetrokken zou zijn. Dat bericht bleek slechts gedeeltelijk waar te zijn. Een persbericht van het PNL zelf zorgde voor extra commotie.
Bron: Website Platform Nederlandse Luchtvaart, www.pnl.nl