Tweede Spoortoegang Antwerpen: NMBS ziet bronmaatregelen als oplossing

redactie, 23 oktober 2002

De gemeente Lier (BE) heeft kritiek geuit op het voorontwerp MER Tweede Spoortoegang en wil dat ook een ondergrondse aanleg wordt onderzocht. De NMBS reageert op deze kritiek. Sinds eind november 2001 is een onafhankelijk studiebureau bezig met de opmaak van een milieu-effectenrapport (MER) voor de Tweede Spoortoegang voor de haven van Antwerpen. Het voorontwerp van dit MER werd aan alle betrokken instanties bezorgd en op 2 oktober plenair besproken. Bij het voorontwerp hebben de MER deskundigen rekening gehouden met de randvoorwaarden die de Vlaamse Regering op 23 juni 2000 formuleerde bij het vastleggen van het tracé en het lengteprofiel van de nieuwe goederenlijn.

In het besluit van de Vlaamse Regering staat dat de spoorlijn waar mogelijk op niveau -1 moet worden aangelegd in open sleuf en waar nodig in betonnen U-bak of in gesloten tunnel. Het tracébesluit zag een ondergrondse aanleg in Lier niet zitten omdat dit een lange geboorde tunnel vergt. Dergelijke aanleg maakt een veilig goederentransport onmogelijk. Omwille van de door de Vlaamse Regering geformuleerde randvoorwaarden werd deze oplossing in het voorontwerp MER niet bestudeerd. 

geluidswanden en bronmaatregelen

Wat betreft het aanbrengen van geluidswanden om de geluidsemissie van de goederentreinen te milderen, moet onderscheid worden gemaakt tussen hetgeen wettelijk moet en hetgeen als extra maatregelen kan worden genomen. De NMBS trekt de noodzaak van hetgeen bepaald wordt door het Koninklijk Besluit over geluidswanden op geen enkele manier in twijfel.

Over het nemen van extra geluidsmilderende maatregelen om bijvoorbeeld een stand still situatie te bekomen (de toename aan geluid volledig wegwerken) is volgens de NMBS bijkomend overleg noodzakelijk. Op verschillende beleidsniveaus (zoals Europa) bestaat de intentie om te investeren in geluidsvriendelijker treinmaterieel. Deze investering levert een oplossing voor de volledige omgeving en niet alleen voor de plaatsen waar extra geluidsschermen worden gezet.

De NMBS is, net zoals de gemeentebesturen door de MER deskundigen uitgenodigd op de plenaire vergadering van 2 oktober om haar advies te geven over het voorontwerp MER. Maar het zijn de deskundigen zelf, die in alle onafhankelijkheid hun definitief ontwerp zullen voorleggen aan AMINAL (Vlaamse administratie voor milieu, natuur en landinrichting).

Bronnen: Persbericht NMBS http://www.b-rail.be/press/N/nieuws/kritiek_lier.html 
Meer lezen over dit project: http://www.b-rail.be/press/N/nieuws/toegang2_antwerpen.html 

home...