Gebruik laagvliegroute Noordoost Nederland opgeschort

Ministerie van Defensie, 23 oktober 2002

Staatssecretaris Van der Knaap heeft besloten met onmiddellijke ingang het gebruik van één van de twee laagvliegroutes in Noordoost Nederland op te schorten, omdat deze te veel hinder veroorzaakt. Het gaat om de laagvliegroute ‘noord-zuid’, die vanuit de provincie Friesland langs Zwolle en Deventer tot Winterswijk loopt (LR10A). De tweede laagvliegroute, ‘zuid-noord’ langs Almelo en Sleen (LR10) blijft gehandhaafd, maar zal niet extra worden belast.

Boven Nederland zijn geen permanente laagvlieggebieden voor jacht- en transportvliegtuigen, maar twee laagvliegroutes. Laagvliegroute 10 loopt van zuid (Enschede) naar noord (Emmen). Laagvliegroute 10a loopt van noord (Drachten) naar zuid (Deventer).

De minimumvlieghoogte op de twee laagvliegroutes voor jachtvliegtuigen en transportvliegtuigen is 75 meter. Voor het gedeelte van de route dat boven de Waddenzee ligt, is de minimumvlieghoogte verhoogd naar 450 meter. 

Boven de Noordzee tenslotte liggen oefengebieden voor jachtvliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht. Boven de gehele Noordzee (1 Nautische Mijl uit de kust) bedraagt de minimumvlieghoogte voor jachtvliegtuigen 30 meter.

Voor het laagvliegen met jachtvliegtuigen en transportvliegtuigen zijn in Noordoost Nederland twee laagvliegroutes aangewezen. Dit zijn laagvliegroute 10 die vanuit Overijssel, langs Almelo naar het oosten van de provincie Groningen loopt, en laagvliegroute 10A die vanuit het noorden van de provincie Friesland langs Zwolle en Deventer tot Winterswijk loopt.

geluid

Het gebruik van de laagvliegroutes brengt geluidhinder met zich mee. Na de publicatie van het eerste deel van het Structuurschema Militaire Terreinen in november 2001 zijn veel reacties ontvangen over geluidshinder ten gevolge van het gebruik van LR10A. 

veiligheid

Ook het vliegveld Drachten, dat op de laagvliegroute ligt, heeft aangegeven hinder te hebben. Door de ligging van het luchtvaartterrein Drachten ten opzichte van laagvliegroute 10A is hier sprake van een potentieel gevaarlijke situatie.

Op basis van deze reacties en de potentieel gevaarlijke situatie door de ligging van vliegveld Drachten, heeft Van der Knaap besloten het gebruik van route LR10A met onmiddellijke ingang op te schorten. Een definitief besluit over het gebruik van de LR10A zal plaatsvinden tijdens de afhandeling van het structuurschema. Bij het nemen van het besluit wordt rekening gehouden met de totale behoefte van Defensie aan mogelijkheden tot laagvliegen met jachtvliegtuigen, transportvliegtuigen en helikopters.

Bronnen: Persbericht via Nieuwsbank, website ministerie van Defensie www.mindef.nl , website Luchtmacht (informatie in kader) www.luchtmacht.nl 

home...