Proefproject modulair wegdek

12 december 2001

Op 30 augustus 2001 tijdens InterNoise 2001 zijn de nominaties bekend gemaakt van een prijsvraag omtrent innovatie. Het betreft deelname aan de prijsvraag Geluid van het innovatieprogramma Wegen naar de Toekomst van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Uitgangspunt van deze prijsvraag was innovatieve ideeën en concepten te bedenken die de geluidshinder op en aan de snelweg aanzienlijk vermindert. Hieronder informatie over twee inzendingen van deze prijsvraag, Modieslab en "Weg met geluid".

Modieslab

ARCADIS heeft samen met Betonson en Heijmans een nieuw wegconcept bedacht dat stiller en duurzamer is dan huidige wegen. Daarnaast is de nieuwe weg milieuvriendelijk omdat het gebruik van strooizout overbodig wordt. Door uit te gaan van een modulair prefab concept kan met dit systeem 100 meter weg per uur worden vervangen. Op 11 december 2001 is een proefproject met het nieuwe systeem bij de A50 in de omgeving van Apeldoorn geopend. Het nieuwe product wordt onder de naam MODIESLAB © (Modulair - Intelligent - Energiek - Slab = engels voor plaat, http://www.mobieslab.nl) op de markt worden gebracht. 

Naast toepassing in de wegenbouw, is het concept ook goed bruikbaar voor andere situaties waar snel nieuw wegdek moet kunnen worden vervangen, zoals bijvoorbeeld voor start- en landingsbanen op vliegvelden.

Meerdere lagen voor verschillende functies

MODIESLAB © is een modulair prefab wegenbouwsysteem. De platen zijn opgebouwd uit verschillende lagen. De bovenste laag is een geluidsreducerende toplaag van “Zeer Open Beton” waardoor hemelwater snel kan worden afgevoerd. Omdat gekozen is voor beton is de levensduur veel langer dan bij conventionele technieken, terwijl gedurende die periode veel minder onderhoud nodig is. Bijzonder is dat de geluidsreducering per rijbaan verschilt door de laagdikte van het zeer open beton. Op de rechterrijstrook is dit afgestemd op de geluidsproductie door vrachtwagens, terwijl op de linkerbanen juist de geluidsproductie door personenwagens bestreden wordt.

Onder deze laag bevinden zich drainbuizen voor afwatering. Deze buizen kunnen tevens worden benut om de open lagen bij eventuele vervuiling vanaf de zijkant van de weg te reinigen. Verder is hierin ruimte voor alle intelligente functies zoals detectering en signalering.

Hieronder wordt in de volgende laag het door ARCADIS ontwikkelde WinnerWay©-concept ingebracht, een systeem van leidingen dat het mogelijk maakt de plaat in de zomer te koelen en in de winter met de opgevangen en opgeslagen warmte weer te verwarmen. Hiermee kan de weg sneeuw- en ijsvrij worden gehouden zonder milieuonvriendelijke strooizouten. Bovendien blijft de wegtemperatuur zo het gehele jaar gelijk zodat geen voegbewegingen ontstaan en de kwaliteit langer behouden blijft. Afhankelijk van de ligging kan de gewonnen en opgeslagen duurzame energie ook gebruikt worden voor de warmte- en koudevoorziening van woningen en gebouwen. Hieronder bevind zich de draagconstructie van gewapend beton.

Eenvoudige en snelle aanleg

Doordat de platen wegbreed kunnen worden aangebracht, wordt een snelle realisatie van wegen mogelijk. De dwarsplaten onder de voegen bieden ondersteuning ter plekke van de voeg. De platen worden hierop met speciale bevestigingstechnieken vastgezet zodat ze zowel horizontaal als verticaal geen kant op kunnen. Bovendien bevind zich hier nog een nastelmogelijkheid om optredende hoogteverschillen te corrigeren. Palen worden toegepast in zettingsgevoelige gebieden maar blijken ook in andere gebieden een goed alternatief voor funderingen (snelheid van aanleg).

Rijkswaterstaat zal het bij de A50 gerealiseerde proefproject een jaar lang monitoren. Naast geluidsmetingen zal de duurzaamheid van het oppervlak worden bekeken en zal er een proef worden gedaan met het (snel) verwisselen van platen De ervaringen bij de aanleg van het proefproject hebben aangetoond dat de realisatie van het wegdek van de toekomst nu reeds mogelijk is.

Weg met geluid

Een andere inzending die een prijs heeft ontvangen is ontwikkeld door dgmr in samenwerking met BAM NBM Infra. Dit betreft is het concept “Weg met Geluid”. Dit idee berust op een wegdek met een vlakke toplaag, waarin rubber verwerkt is, met daaronder een geperforeerde druklaag en een absorptielaag van honingraatprofielen met minerale wol.

Volgens het juryrapport scoort dit idee goed op innovativiteit. Vooral de totale aanpak en de bewustwordingscampagne die ook onderdeel is van de inzending, spreken aan. Filosofie achter dit idee: het concept beschrijft een brede opzet die verder gaat dan slechts het neerleggen van een plak asfalt.

Bronnen: 
persbericht website Arcadis, ingekort
ingezonden artikel door Hans van Leeuwen, dgmr, ingekort

home...