Universiteit Delft, november 2002
Op 26 november 2002 promoveert dhr. S. Veritchev bij de TU Delft op zijn proefschrift "Instability of a vehicle moving on an elastic structure". Promotor is Prof.dr.ir. J. Blaauwendraad.
Trillingen van een voertuig dat over een lange elastische constructie beweegt, kunnen instabiel worden door elastische golven die het voertuig genereert in de constructie. Een typisch voorbeeld van een voertuig dat blootgesteld staat aan dergelijke instabiliteiten, is een hogesnelheidstrein. Een voldoende hoge snelheid kan het trillingsniveau van trein en spoorbaan versterken, waardoor het comfort van de passagiers aanmerkelijk afneemt en de kansen op bezwijken van de spoorbaan en ontsporing toenemen. Instabiliteit van een bewegend voertuig op een elastische constructie kan gezien worden als een van de "problemen met bewegende belasting".
De noodzaak om dit oude probleem opnieuw te bestuderen is gebaseerd op het feit, dat moderne hogesnelheidstreinen snelheden kunnen bereiken die vergelijkbaar zijn met de golfsnelheid in een spoorbaan. Het hoofddoel van dit proefschrift is het bestuderen van de stabiliteit van het trein-spoorbaansysteem bij hoge snelheden. Het praktische doel hierachter is het ontwikkelen van een nauwkeurige en efficiënte methode waarmee de parameters van het trein-spoorbaansysteem kunnen worden gekozen zodanig dat stabiliteit gegarandeerd is voor operationele treinsnelheden. Voor de ontwikkeling van een dergelijke methode richt dit proefschrift zich op:
Bron: website TU Delft, http://www.tudelft.nl