Milieu organisaties: MER Schiphol deugt niet

Stichting Natuur en Milieu, Milieudefensie, Noord-Hollandse milieufederatie en Platform Leefmilieu regio Schiphol, 28 februari 2002

De geluidbelasting rond Schiphol zal zowel overdag als 's nachts groter worden dan is afgesproken als in 2003 het nieuwe normenstelsel voor vliegtuiglawaai wordt ingevoerd. Dat volgt uit berekeningen die het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) heeft gemaakt in opdracht van Stichting Natuur en Milieu en Milieudefensie.

De milieuorganisaties hebben minister Netelenbos en de Tweede en Eerste Kamer gevraagd ervoor te zorgen dat de bevolking veel beter zal worden beschermd. Voor elke woonwijk - en niet slechts voor een fractie van de woonwijken - moeten grenswaarden voor geluid worden vastgesteld en in de tweede plaats moeten die grenswaarden worden verlaagd tot het afgesproken niveau.

Uitgangspunt voor het nieuwe wettelijke normenstelsel was dat de maximaal toegestane geluidbelasting, zoals vastgelegd in de 'Aanwijzing luchthaventerrein Schiphol' (1996), niet groter zou worden door de overstap op het nieuwe normenstelsel. Dat wordt niet waargemaakt. In een aantal woongebieden (onder meer. Zaanstad-Zuid, Leiden-Noord) zal het vliegtuiglawaai per etmaal afnemen. Maar in een groter aantal zal de geluidbelasting toenemen. Die toename kan zeer aanzienlijk zijn, zoals in Koog a/d Zaan, Spaarndam en Hilversum-West. Het nachtelijk vliegtuiglawaai in toch al flink belaste woongebieden zal als gevolg van het nieuwe normenstelsel veelal erger worden dan de Aanwijzing voor het vijfbanenstelsel toestond. Slechts hier en daar, vooral in de omgeving van Leiden, worden woongebieden minder zwaar belast. Daarentegen krijgen onder meer Zwanenburg, Koog a/d Zaan, Amsterdam-Centrum/West, Amstelveen-Zuid, Langeraar en Hilversum-West te maken met een grote toename (5-6 dB(A)) van nachtelijk vliegtuiglawaai. Alles bij elkaar betekent het een forse toename van de slaapverstoring.

Een minstens even groot probleem is dat het nieuwe normenstelsel voor geluid slechts een klein aantal (31) 'handhavingspunten' kent. Dat zijn punten op de kaart (over het algemeen in een woonwijk), waar maxima zijn gesteld voor het vliegtuiglawaai over het etmaal en voor de nacht. In de meeste woonwijken, namelijk die niet bij een 'handhavingspunt' zijn gelegen, kan de geluidbelasting nog veel hoger worden, want daar wordt niet gehandhaafd. De milieu- en bewonersorganisaties stellen dat er een veel dichter netwerk van handhavingspunten nodig is. Zo zijn in Amsterdam-West en in Amstelveen zeker tien handhavingspunten nodig in plaats van één.

Stichting Natuur en Milieu, Milieudefensie, de Noord-Hollandse Milieufederatie en het Platform Leefmilieu Regio Schiphol hebben grote kritiek op de ontwerpbesluiten met de nieuwe milieunormen, en op het milieueffectrapport (MER) dat door Verkeer en Waterstaat is opgesteld. Het MER zou de milieugevolgen moeten beschrijven van de nieuwe uitvoeringsbesluiten op basis van de onlangs gewijzigde Luchtvaartwet, waarin het nieuwe normenstelsel is vastgelegd. Het MER is echter meer een toelichting bij de besluiten en 'bewijst' helemaal niet dat de geluidhinder overeen komt met het niveau dat is vastgelegd in de Aanwijzing van 1996. De berekeningen van het NLR, weergegeven in geluidskaarten, staven de kritiek van de milieu- en bewonersorganisaties op het punt van geluid met harde gegevens. De organisaties stellen in hun inspraakreactie dat er een aanvulling op het MER moet komen, met wel een reëel beeld van de te verwachten geluidhinder en andere milieu- en gevaarsaspecten. Alleen dan kan de Tweede Kamer een goed besluit nemen over de milieuregels die voor Schiphol moeten gaan gelden.

Het NLR-rapport 'Vergelijking geluidbelasting MER Schiphol 2003 met herberekening Aanwijzing S5P 1996' en de inspraakreactie van de milieuorganisaties staat op www.snm.nl/mobiliteit_controle.htm 

Bron: Website milieudefensie

home...