HITT verkoopt geluidsmeetsysteem activiteiten aan Lochard, Australië

HITT, Apeldoorn, 7 mei 2001

HITT N.V. heeft vandaag een intentieverklaring getekend met Lochard Pty. Ltd. in Australië over een strategische samenwerking tussen HITT en Lochard. De overeenkomst betreft onder andere de voorgenomen verkoop van de activiteiten van HITT Special Products B.V. te Hillegom op het gebied van geluidsmeetsystemen op en rond luchthavens aan Lochard.

Lochard is wereldleider in de markt van Airport Noise Management systemen. HITT Special Products B.V. (HSP) neemt op de Europese markt voor deze systemen een vooraanstaande positie in.

De Europese markt voor deze systemen is relatief klein, maar zal naar verwachting de komende jaren sterk groeien. HITT, dat streeft naar leidende posities in wereldwijde nichemarkten, is van mening dat het zelfstandig onvoldoende kritische massa heeft om in de versnipperde Europese markt voldoende van de verwachte groei te kunnen profiteren. Tot dusver was de activiteit verliesgevend.

HITT en Lochard menen dat het samenbrengen van hun activiteiten op dit gebied in alle opzichten tot een versterking op de Europese markt zal leiden. De combinatie van de twee ondernemingen geeft de noodzakelijke commerciële kracht en technologische inventiviteit die nodig is om de gewenste leidende rol in deze nichemarkt te bereiken. HITT zal, middels de verkoop van deze activiteiten aan Lochard, zowel een hoogwaardige productlijn inbrengen, alsmede de competentie voor het uitvoeren van projecten en het verlenen van gespecialiseerde nazorg en onderhoud in de Europese markt. Lochard heeft wereldwijd systemen geïnstalleerd op meer dan 85 luchthavens. HSP heeft systemen geleverd op 6 Europese luchthavens. Het samenbrengen van de activiteiten zal leiden tot een marktpartij met een gunstiger en completer aanbod van producten, en een kwalitatieve versterking van de performance en service.

Met geluidsmeetsystemen is het mogelijk nauwkeurig te bepalen hoeveel en op welke plaats geluid is veroorzaakt door vliegtuigen. Door de koppeling met radarinformatie is het tevens mogelijk zichtbaar te maken of het vliegtuig het juiste vluchtpad heeft afgelegd of daarvan is afgeweken en daardoor meer dan berekende geluidsoverlast heeft veroorzaakt. Klachten van omwonenden worden in hetzelfde systeem gedocumenteerd waardoor later uitgebreide analyse mogelijk is uit welk gebied klachten zijn genoteerd, van welk vliegtuig dat afkomstig was en of dit onvermijdelijk was of dat het vliegtuig van zijn baan was afgeweken. Luchthavenautoriteiten krijgen hiermee een krachtig meetmiddel waarmee beleid ontwikkeld kan worden voor terugdringing van overlast door groeiend luchtverkeer. 

Bron: via Nieuwsbank, ingekort

home...