Geluidmaatregelen verkeer kosten totaal 169 miljoen per jaar

Centraal Bureau voor de Statistiek, 21 mei 2001

Maatregelen om de milieubelasting door het verkeer te bestrijden, kostten in 1999 ruim 1,8 miljard gulden (bijna 800 miljoen euro). Het grootste deel van deze kosten - zoals bijvoorbeeld die van katalysatoren - kwam voor rekening van de verkeersdeelnemers. De toename van het verkeer en de grotere hoeveelheid maatregelen om de milieuoverlast ervan te bestrijden zorgen er samen voor, dat de milieukosten van het verkeer tussen 1990 en 1999 zijn verdubbeld. Aan geluidbestrijding werd in 1999 een bedrag van 169 miljoen geluiden besteed. Meer dan de helft hiervan komt voor rekening van de luchtvaart.

milieukosten verkeer

De overheid tracht door wettelijke bepalingen, door subsidies en door eigen activiteiten de milieuverontreiniging door het verkeer te verminderen. Van de wettelijke bepalingen vloeien er vele voort uit Europese regelgeving. Deze bepalingen maken regelmatig aanpassingen noodzakelijk aan voertuigen en brandstoffen. Zo kostten katalysatoren voor benzinemotoren in 1999 ruim 480 miljoen gulden (226 miljoen euro). Door de jaren heen maken de kosten van katalysatoren ongeveer een kwart van de milieukosten van het verkeer uit. 


Milieukosten verkeer, Bron: CBS

Maatregelen tegen geluidhinder vergden in 1999 meer dan 350 miljoen gulden (bijna 160 miljoen euro). Hiervan kwam ruim 180 miljoen gulden (82 miljoen euro) voor rekening van de overheid. Deze overheidsmaatregelen betreffen onder meer woningisolatie en het aanleggen van geluidswallen. Voor rekening van het verkeer komen de kosten van het aanpassen van voertuigen.

geluidmaatregelen

Uitgesplitst per vervoerstype komt naar voren dat de geluidmaatregelen voor de luchtvaart nog steeds stijgen. Voor personenauto's nemen de kosten af, evenals voor vrachtauto's. Geluidmaatregelen voor het railverkeer laten een stijging zien vanaf 1994, maar lijken momenteel te stabiliseren. 


Kosten voor geluidhinderbestrijding van verkeer in miljoenen guldens per jaar per vervoerstype. 

waaraan werd het geld besteed ?

Wegverkeer
De huidige geluidnormen hebben voor personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen niet geleid tot aanpassingen aan de voertuigen. Als gevolg van het streven naar meer comfort voldeden deze voertuigcategorieën al ruimschoots aan de gestelde normen. De normen voor zware bedrijfsvoertuigen en de zwaardere typen bestelwagens hebben wel geleid tot aanpassingen, zoals motorinkapseling en uitlaatdemping.  Overheidsuitgaven voor het wegverkeer bestaan uit de plaatsing van geluidschermen langs nieuwe wegen en het verlenen van subsidies voor de plaatsing van geluidschermen en voor woningisolatie langs bestaande wegen. In 1999 bedroegen de totale overheidsuitgaven voor de beperking van wegverkeerslawaai 130 miljoen gulden.

Luchtvaart
Om de geluidsoverlast van vliegtuigen te beperken zijn diverse maatregelen getroffen. Een voorbeeld hiervan is bekleding van motorinlaten. Naast kostprijsverhoging van nieuwe vliegtuigen veroorzaken deze aanpassingen ook extra brandstofverbruik door het toegenomen gewicht. Ook wordt extra brandstof verbruikt door de wijziging van vliegschema’s (omvliegen) en start- en landingstechnieken. De totale uitgaven door het luchtverkeer werden in 1999 geraamd op 100 miljoen gulden.

De overheidsuitgaven bestaan uit het aanbrengen van geluidwerende voorzieningen in woningen rond de luchthaven Schiphol en de regionale luchthavens. In de periode 1995-1997 daalden de uitgaven van 45 miljoen gulden tot 4 miljoen gulden. Deze daling hield verband met de afronding van de eerste fase van het geluidsisolatieproject Schiphol. Tijdens deze fase zijn ruim 3 600 woningen geïsoleerd. Na 1997 zorgt de tweede fase van het geluidsisolatieproject weer voor een stijging van de kosten. Het project voorziet in de isolatie van circa 14 500 woningen in de periode 1996-2003. De totale kosten zijn geraamd op 516 miljoen gulden, circa 35 000 gulden per woning.

Railverkeer
De milieukosten van het railverkeer bestaan onder andere uit kapitaallasten van milieu-investeringen in stiller materieel, akoestisch onderzoek en de plaatsing van geluidschermen bij nieuwe infrastructuur. Ook de overheid heeft een belangrijk aandeel in de bestrijding van het railverkeerslawaai. Zo worden er jaarlijks bijdragen verstrekt aan gemeenten voor de plaatsing van geluidschermen en voor woningisolatie.

In de periode 2001-2003 zal naar verwachting 80 miljoen gulden uitgegeven worden voor geluidsreductie op een aantal grote emplacementen.

Bronnen: Via Nieuwsbank, ingekort. Aangevuld met informatie van de website van het CBS.
De tabel met alle gegevens van het CBS vindt u hier.
Het gehele artikel van het CBS over de milieu-kosten kunt u hier lezen.

home...