Door Hans Westervoorde, Amersfoortse courant, Utrecht, 8 juni 2001
De overlast van vliegtuiglawaai in Midden-Nederland neemt de komende jaren fors toe. Dat is het gevolg van de groei van Schiphol en de voorgestelde uitbreiding van het luchtruim voor het aanvliegen.
Tot nu toe bleef het Schiphol-geweld beperkt tot de noordwestelijke hoek van de provincie, de Ronde Venen en Abcoude. Maar de Nederlandse Luchtvaart Autoriteit en de verenigde Nederlandse verkeersleiders claimen nu een brede strook extra luchtruim, die geheel Utrecht en een deel van Zuid-Holland en Gelderland omvat. Vliegtuigen scheren straks op maar 750 meter hoogte over grote delen van Utrecht.
Woordvoerders van die twee instanties lichtten woensdag een concept-advies voor uitbreiding van het luchtruim toe, tijdens een informatiebijeenkomst van de provincie Utrecht. Het voorstel moet worden bekrachtigd door het Rijk. “We missen nu een taartpunt. Utrecht is de grote bottleneck in de verdere groei van Schiphol”, aldus zegsman Wilbrink van de Nederlandse Luchtvaart Autoriteit die toegeeft dat de situatie in dit gebied slechter wordt. Behalve het vliegverkeer van en naar Schiphol wordt Utrecht straks ook getracteerd op de herrie van vliegtuigen van en naar Lelystad en Rotterdam.
Utrechtse gemeentebestuurders maken zich grote zorgen over de toename van de hinder. Burgemeester Doorn van Amerongen toont zich geschrokken door het nieuws: “Het is nog verontrustender dan ik dacht. Uit Rotterdam en Lelystad komen meer vluchten. Als 750 meter boven mijn hoofd nog meer verkeer van en naar Schiphol gaat, vrees ik het ergste. Schiphol mag hier beter van worden, de hele provincie Utrecht wodt hier minder van”. Wethouder Witte van Soest meldt al sterk de indruk te hebben dat steeds lager wordt gevlogen over Utrechts grondgebied. Collega’s uit De Bilt, Eemnes, De Ronde Venen en Loosdrecht bevestigen toenemende aantal klachten van burgers over vliegtuiglawaai.
Milieugedeputeerde Rombouts denkt dat het gebruik van het Utrechtse luchtruim voor Schiphol niet is tegen te houden. “We hadden hier een luxe positie vanwege de aanwezigheid van de militaire vliegbasis Soesterberg. Daardoor waren er beperkingen voor de burgerluchtvaart. Ik denk dat het geen zin heeft ons hiertegen te gaan verzetten. We zullen wel inzetten op het handhaven van milieunormen”, aldus Rombouts.
Bron: Amersfoortse courant, overgenomen met toestemming