Schiphol verandert baangebruik ivm dreigende overschrijding geluidszone

Schiphol, 18 augustus 2000

Schiphol heeft maatregelen moeten nemen om een dreigende overschrijding van de 35 Ke etmaal-geluidszone tegen te gaan. De Aalsmeerbaan zal meer worden ingezet. Deze wijziging in het baangebruik blijft waarschijnlijk van kracht tot het einde van het lopende gebruiksplanjaar, dwz. tot en met 31 oktober.

Sinds enige weken wordt de Buitenveldertbaan meer gebruikt voor startend verkeer in de drukke perioden. Dit gebeurt vooral bij zuidelijke en zuidoostelijke wind. Bewoners van Amsterdam ondervinden bij deze weerssituatie hierdoor meer hinder van vliegtuigen, met name van die vliegtuigen die na de start van deze baan afbuigen naar het noorden en het noordwesten.

In de niet drukke perioden (vooral 's ochtends tussen zeven en acht uur en 's avonds tussen negen en elf uur) zal bij zuidelijke en zuidwestelijke wind vanaf komende week ook de Aalsmeerbaan meer worden ingezet voor startend verkeer in zuidelijke richting. Dit zal meer hinder tot gevolg hebben voor inwoners van Aalsmeer en omgeving.

Geluidspreferentieel baangebruik

Op Schiphol wordt een geluidspreferentieel baangebruikssysteem gehanteerd. Dit betekent dat allereerst die banen worden gebruikt die de minste geluidsoverlast voor de omgeving veroorzaken: de Kaagbaan en de Zwanenburgbaan. De Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan worden als secundaire banen gebruikt als er meer dan twee banen nodig zijn om het verkeer te verwerken. Zo zijn in een startpiek drie banen in gebruik; twee om te starten en één om te landen.

Het baangebruik van Schiphol wordt bepaald door met name de windsterkte en de windrichting. Er zijn voor alle banen bij alle mogelijke windrichtingen volgordes (preferenties) in het baangebruik vastgesteld. De windrichting bepaalt welke baancombinatie wordt gebruikt.

Het verwachte baangebruik en daarmee de geluidsbelasting van de luchthaven worden voor ieder jaar beschreven in het Gebruiksplan van Amsterdam Airport Schiphol. Het Gebruiksplanjaar 2000 loopt van 1 november 1999 tot en met 31 oktober 2000.

In het Gebruiksplan 2000 is, vanwege milieuoverwegingen, bepaald dat voor startende vliegtuigen allereerst de Zwanenburgbaan wordt ingezet. Wanneer de Zwanenburgbaan vanwege een bepaalde windrichting niet gebruikt kon worden, werd als eerste de Kaagbaan ingezet voor starts. De Buitenveldertbaan werd altijd als secundaire (tweede) startbaan gebruikt.

In het begin van het gebruiksplanjaar 2000 moest de Kaagbaan, door de toen heersende weersomstandigheden, meer voor startend verkeer worden ingezet dan was voorzien. Hierdoor dreigt de geluidszone rond deze baan overschreden te worden. Omdat de minister van Verkeer en Waterstaat geen overschrijdingen meer gedoogt, is Schiphol genoodzaakt om de preferentievolgorde te wijzigen. Voor startend verkeer wordt nog steeds allereerst de Zwanenburgbaan ingezet. De Buitenveldertbaan heeft nu echter een hogere preferentie gekregen voor starts. Bij zuid- en zuidoostelijke wind wordt de Buitenveldertbaan nu als hoofdstartbaan gebruikt. De Aalsmeerbaan heeft een hogere preferentie gekregen voor starts in de niet drukke perioden. Hierdoor wordt het aantal starts op de Kaagbaan beperkt en wordt een overschrijding van de geluidszone rond deze baan voorkomen.

Bron: via Nieuwsbank, ingekort en bewerkt

home...