De organisatie die verantwoordelijk is voor de toelating van vervoerders op het Nederlandse spoorwegennet is Railned. Deze toekomstige taakorganisatie van de rijksoverheid zal het niet niet makkelijk krijgen.
Verschillende verwachtingen
De ministeries van VROM en Verkeer &Waterstaat hebben verschillende
verwachtingen van Railned. VROM wil dat Railned de toedeling van ruimte op
het spoor zo inricht dat vervoerders gestimuleerd worden om in stille
treinen te investeren. Maar Verkeer & Waterstaat wil terughoudend zijn als
het gaat om belonen en straffen van railvervoerders voor hun
geluidproductie. Pas als er Europese normen komen kan er volgens Verkeer &
Waterstaat een gebruiksheffing worden geheven, die voor stille treinen dan
lager kan zijn. Maar hoe lang moeten we nog wachten op die Europese
normering?
Dure geluidmaatregelen
De kosten die NS Railinfrabeheer ondertussen moet maken om het geluid van
nieuwe spoorlijnen te laten voldoen aan de strenge geluidsnormen voor
woningen zijn enorm. Onderzoek door KPMG en
NS
Technisch Onderzoek heeft aangetoond dat geluidmaatregelen aan treinen
effectiever zijn dan maatregelen aan het spoor. De enorme kosten die
momenteel gemaakt moeten worden voor geluidschermen hebben bijvoorbeeld tot
gevolg dat op sommige spoortrajecten niet met goederentreinen gereden kan
worden. De parallel met Schiphol komt al snel naar voren. Maar wat een
contrast met wegverkeer! Er zijn immers geen slagbomen langs de snelwegen
die het goederenverkeer tegenhouden. Om het spoorvervoer de ruimte te geven
moet het Railned dilemma snel worden opgelost. De directeur van Railned,
Paul Ranke, ziet het zo: "Milieu is van groot belang, maar het mag geen
beperkende factor worden voor de uitvoering van het verkeer- en
vervoerbeleid". Maar zolang de geluidhinder bij omwonenden van spoorlijnen
nog zo hoog is, zullen de belemmeringen voor de groei van het spoorvervoer
niet worden weggenomen.
In het juni nummer van Geluidnieuws: De zoektocht naar stillere treinen
bron: Aprilnummer van het Railned tijdschrift, geheel gewijd aan Railverkeer en Milieu.
...home | volgende... |