Mansveld: "geluid HSL binnen normen"

Diverse bronnen, 9 december 2013

De geluidsoverlast voor omwonenden van de hogesnelheidslijn blijft binnen de wettelijke normen. Dat stelde staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) tijdens een bezoek aan de gemeente Lansingerland. Mansveld baseert zich op metingen die door TNO worden uitgevoerd. De hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel rijdt door de gemeente Lansingerland in een verdiepte bak.

Bezoek

Wethouder Vervoer van de gemeente, Henk de Paepe, was blij met haar komst. “Hiermee erkent ze de al jaren durende geluidsoverlast in onze gemeente.” 

De wethouder grijpt allereerst terug op het verleden. “We kunnen vaststellen dat de HSL niet is aangelegd zoals volgens het Tracébesluit de bedoeling was en dat het geluidsniveau hoger is dan was voorzien. Onze inwoners hebben nu al jaren last van bovenmatige geluidsoverlast en ervaren ook gezondheidsklachten. Ik krijg daarover nog steeds veel mailtjes en ik kan zeggen dat de gemeente hard werkt om een oplossing te vinden. Ook de Tweede Kamer erkent de problemen. Zo ben ik tot twee keer toe uitgenodigd door de vaste Kamercommissie van I&M en heb ik hen geïnformeerd over de ernst van de geluidsproblematiek. De Kamerleden kennen de problematiek dus goed. Een aantal leden van deze commissie heeft daarnaast in de zomer onze gemeente bezocht om de problematiek met eigen ogen en oren te ervaren.”

Pilot

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt op dit moment samen met ProRail aan een oplossing om het geluidsniveau terug te brengen naar 57 dB(A), zoals door de minister is toegezegd. Er worden in een pilot proefmaatregelen getest op het tracé in Lansingerland. “Het pilotproces duurt nu al 2,5 jaar, veel te lang” volgens De Paepe. “De minischermen worden pas in februari aangelegd. We zullen de staatssecretaris vragen om de pilot zo snel mogelijk af te ronden en voor de zomer daadwerkelijk effectieve en duurzame maatregelen te nemen tegen de geluidsoverlast. Daarnaast wacht ik met spanning op de doorrekening van de metingen voor het hele tracé.”

Op korte stukken spoor (100 meter) test ProRail:

  • geluidsabsorberende platen op en tussen de betonnen spoorbanen;
  • geluidsabsorberende platen op én dubbelzijdige geluidsabsorberende minischermen tussen de twee betonnen spoorbanen;
  • raildempers aan de spoorstaven.

Tracébesluit

Naast de geluidsnormen die vastliggen in de Wet milieubeheer, zijn in het Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid in het verleden ook afspraken gemaakt over het geluid op de gevels van woningen als gevolg van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL). Metingen hebben uitgewezen dat de effectiviteit van de reeds getroffen geluidmaatregelen minder groot is dan de rekenmodellen uit het Tracébesluit. Daarom is nu een proef met aanvullende geluidmaatregelen gestart om de effectiviteit van alle geluidsmaatregelen weer gelijk aan het Tracébesluit te maken. Het ministerie bekijkt met de gemeente en bewonersorganisaties welke extra geluidbeperkende maatregelen kunnen worden genomen.

Volgens de staatssecretaris moeten deze maatregelen effectief en doelmatig zijn. Daarom worden de aanvullende geluidbeperkende maatregelen nu uitgebreid getest. De eerste fase van de proef bestaat uit het plaatsen van raildempers en geluidabsorberende platen in de spoorbak in Lansingerland. In de tweede fase worden mini-geluidschermen tussen de sporen geplaatst.

Mansveld: “We testen de geluidmaatregelen nu uitgebreid. Op die manier kunnen we tijdig ingrijpen zodra blijkt dat omwonenden meer hinder van het spoor ondervinden dan vooraf is afgesproken.” Voor de zomer van 2014 is duidelijk of aanvullende maatregelen nodig zijn en wanneer deze worden aangebracht.

Bronnen: Rijksoverheid, Gemeente Lansingerland, ProRail