Mansveld: Verbod lawaaiige goederenwagons te overwegen Ministerie I&M, 10 oktober 2013 Conform de afspraak gemaakt in het AO op 12 februari 2013 inzake informatievoorziening over Europese besluitvorming (Kamerstuk 22 112, nr. 1581) stuurt staatssecretaris Mansveld het antwoord van het kabinet op de consultatie van de Commissie inzake effectieve reductie van geluid veroorzaakt door spoorgoederenwagons («Effective reduction of noise generated by rail freight wagons in the European Union») Er is voor gekozen de Nederlandse positie schriftelijk samen te vatten in plaats van de vragenlijst in te vullen. Bronbeleid meest effectieve methode Voor het reduceren van spoorweggeluid is bronbeleid vanuit kosten-baten oogpunt de meest effectieve methode om groei van het spoorvervoer mogelijk te maken binnen de gestelde grenzen van de geluidsproductieplafonds. Bronbeleid heeft vooral betrekking op het vervangen van gietijzeren remblokken door kunststof remblokken. Voor het stimuleren van de ombouw van spoorgoederenwagons bestaat er in Nederland, Duitsland en Zwitserland een financiële stimuleringsregeling via de gebruiksvergoeding. Het Zwitserse parlement heeft in 2012 een wet aangenomen waarin het gebruik van lawaaiige spoorgoederenwagons vanaf 2020 verboden is. Deze Zwitserse beslissing is een belangrijke aanleiding voor de huidige consultatie van de Europese Commissie. Verder wordt er binnenkort in het Europees Parlement en de Raad gestemd over een akkoord over het financieringsinstrument Connecting European Facility (CEF) voor de Trans-Europese Netwerken-Transport (TEN-T). In dat akkoord staat de mogelijkheid opgenomen van een maximale directe financiering vanuit CEF voor ombouw van spoorgoederenwagons van 20%. Deze ontwikkelingen samen bevorderen de kans om in de periode tot 2020 in Europees verband te komen tot versnelde ombouw van het spoorgoederenmaterieel. Verbod lawaaiige wagons Een verbod op het gebruik van lawaaiige spoorgoederenwagons vanaf een bepaalde datum dient daarbij te worden overwogen mede afhankelijk ook van de uitkomsten van de Europese maatschappelijke kosten-baten studie naar verschillende opties. Verdere differentiatie gebruiksvergoeding ProRail heeft momenteel een bonusregeling om ombouw naar stillere wagons te stimuleren. Daarnaast beziet de staatssecretaris de mogelijkheden om de gebruiksvergoeding verder te differentiëren zodanig dat de inzet van stil materieel wordt gestimuleerd. BIJLAGE Nederlandse bijdrage aan EU stakeholder consultatie “Effective reduction of noise generated by rail freight wagons in the European Union” Railway noise reduction at source is a critical issue for the further development of railway transport in Europe, especially where railway lines are crossing conurbations). Railway noise must be reduced at source because this is by far the most effective means of noise reduction. Freight wagons account for much of that noise
Already in 1996 the European Commission published a “Green paper”
where rail freight wagons were pinpointed for measures. In 2006
all new wagons have to fulfill standards (TSI) that can only be
met by installing modern brakes. Policy that addresses older
wagons have Noise reduction for railway freight wagons needs
to be addressed at European level because wagons are used
internationally. In the Netherlands railway infrastructure
investments are being made with the assumption of 80% silent
railway freight wagons by 2020 (either new TSI compliant wagons or For an effective European approach the following
elements must be
Bron: Overheid.nl |
footer |