ERS Railways en het Zwitserse AAE verlagen geluidsniveau

Railcargo, ERS Railways, 15 januari 2013

Aanzienlijke verlaging van geluidsniveau: ERS Railways B.V. en het Zwitserse AAE maken het beiden mogelijk om containers op de corridor Rotterdam - Genua met zogenaamde stille treinen te transporteren. De toonaangevende verhuurder van Europese treinwagons AAE heeft in ERS Railways B.V. een betrouwbare partner gevonden voor de operationele uitvoerding.

ERS Railways gaat met behulp van de Zwitserse AAE Group, een toonaangevende verhuurder van wagons in het Europese vrachtvervoer en leverancier van 'stille wagons', als onderdeel van het Duitse programma 'Silent Rhine', transport aanbieden met wagons die zijn uitgerust met zogenaamde LL-remblokken op de corridor Rotterdam - Genua. Het geluidsniveau, geproduceerd door deze wagons, daalt met 10 decibel, wat neerkomt op een halvering van het huidige waargenomen volume. De conversie naar deze wagons vindt plaats in het eerste kwartaal van dit jaar. De verwachting is dat ERS Railways vanaf het tweede kwartaal deze wagons in gebruik neemt.

"Na de conversie van de wagons produceert ongeveer 30% van onze treinen 10 decibel minder, wat overeenkomt met een halvering van het waargenomen geluid door omwonenden", aldus Frank Schuhholz, Managing Director van ERS Railways B.V. "Wij zijn van plan, middels de overeenkomst tussen ERS Railways B.V. en AAE, deze trend door te zetten, zodat pro-actief gezocht kan worden naar verbeteringen in de huidige technische mogelijkheden, onder andere op het gebied van geluidsreductie".

"We zijn ons bewust dat het probleem van het geluid een negatieve invloed heeft op de ontwikkeling van het Europese railgoederenvervoer per spoor. Met de omschakeling naar een actieve en constructieve rol wat betreft de omschakeling naar LL-remblokken willen wij tevens de exploitatiekosten van de wagons reduceren. Het is ons doel ERS Railways B.V. van deze wagons te voorzien, waarmee ERS Railways B.V. de mogelijkheid wordt geboden drie wagonsets samen te stellen, inzetbaar op de Rotterdam - Genua corridor", aldus Karsten Sachsenröder, Managing Director van AAE.

Achtergrond

Nieuwe goederenwagons, die gebouwd worden vanaf 2007, worden niet meer uitgerust met de conventionele gietijzeren remblokken. Omdat wagons echter ongeveer 30 jaar meegaan, is het overgrote deel van deze wagons nog steeds uitgerust met dergelijke remblokken. De met LL-remblokken uitgeruste wagons hebben ondertussen alle veiligheidscontroles met succes doorstaan. Naar verwachting volgt de EU goedkeuring dit jaar. "Inmiddels heeft de conversie naar remblokken plaatsgevonden op meer dan 50 wagons",aldus Karsten Sachsenröder. Frank Schuhholz voegt hieraan toe: "Dit is een kans die we samen hebben aangegrepen om vervolgens, als klant van AAE, drie complete sets te kunnen gebruiken.

Bron: Railcargo