Aanwijzingsbesluit luchthaven Lelystad voor de 4e keer vernietigd

Raad van State, 7 december 2011

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft het besluit van de toenmalige ministers van Verkeer en Waterstaat en van VROM vernietigd dat de verdere ontwikkeling van luchthaven Lelystad mogelijk moet maken. Tegen het besluit hadden onder meer de gemeentebesturen van Dronten en Zeewolde, de belangenvereniging Almere-Hout en een groot aantal agrarische ondernemers uit de provincie Flevoland beroep aangetekend.

Het kabinet wil Lelystad Airport geleidelijk ontwikkelen tot een zakelijke luchthaven. Het is tevens de bedoeling dat ongeregelde vluchten worden verplaatst van Schiphol naar Lelystad en dat lijnverbindingen naar Europese bestemmingen met passagiersvliegtuigen van beperkte omvang worden opgezet. Het kabinet wil de bestaande start- en landingsbaan verlengen van 1.250 tot 2.100 meter, zodat in een later stadium ook grotere vliegtuigen gebruik kunnen maken van de luchthaven. Het aantal vliegbewegingen en de openstelling van de luchthaven zullen op termijn worden uitgebreid. Vanwege recente economische ontwikkelingen achtten de toenmalige ministers het niet realistisch dat direct geïnvesteerd zal worden in een baanverlenging. Vooruitlopend hierop is volgens hen echter wel een ontwikkeling tot zakenluchthaven en rendabele exploitatie mogelijk. In het besluit wordt dan ook voorzien in een tijdelijke en een definitieve situatie.

De Raad van State is van oordeel dat de Luchtvaartwet het mogelijk maakt dat de geldigheid van de definitieve geluidszone is gekoppeld aan het moment waarop de verlengde start- en landingsbaan in gebruik wordt genomen. Maar nu niet duidelijk is wanneer dat moment zal plaatsvinden, is 'niet zeker dat dit tijdstip is gelegen op ten hoogste tien jaar na mededeling van het aanwijzingsbesluit in de Staatscourant'. Daarmee wordt niet voldaan aan de eis die de Luchtvaartwet stelt, aldus de hoogste bestuursrechter. Bovendien hebben de toenmalige ministers zich bij de besluitvorming 'niet in redelijkheid op de voorgestane aan- en uitvliegroutes kunnen baseren'. Naar het oordeel van de Raad van State moeten deze routes bij de vaststelling van het aanwijzingsbesluit vast staan, wat nu niet het geval is. Het is op dit moment niet zeker via welke routes daadwerkelijk zal worden gevlogen en het is dan ook niet mogelijk de gevolgen van het aanwijzingsbesluit te beoordelen. Tot slot oordeelt de Raad van State mede op basis van het deskundigenrapport dat 'niet op voorhand is uit te sluiten dat agrarische bedrijven in de omgeving van de luchthaven geen nadelige effecten zullen ondervinden als gevolg van de luchthaven.'

Om de verdere ontwikkeling van luchthaven Lelystad mogelijk te maken, is een nieuw besluit nodig. Gelet op de zwaarwegende belangen van luchthaven Lelystad heeft de Raad van State in de uitspraak bepaald dat de luchthaven tot die tijd in de huidige omvang in werking mag zijn.

Het is niet de eerste keer dat de Raad van State zich uitspreekt over luchthaven Lelystad. Reeds drie keer eerder, in november 2003, in mei 2005 en in oktober 2007, heeft de Raad van State de aanwijzingsbesluiten vernietigd.

Bedrijven, waaronder Schiphol teleurgesteld; ministerie gaat door

Redactie, 9 december 2011

Bedrijven zijn volgens een artikel in De Telegraaf het gedoe om Airport Lelystad zat. De belangenvereniging van ondernemers in Lelystad, overweegt juridische stappen te nemen tegen de gemeente Lelystad, de provincie Flevoland en de Schiphol Group. De belangenvereniging snapt niet dat drie partijen met zoveel ambtenaren en juristen in dienst, niet in staat zijn om een fatsoenlijk plan in elkaar te draaien. De vereniging hoopt met een gang naar de rechter te bereiken dat de uitbreiding toch zo snel mogelijk van start gaat. Veel Lelystadse ondernemers zijn gebaat bij een grotere luchthaven, aldus het artikel in De Telegraaf.

De plannen om de luchthaven in Lelystad uit te breiden, blijven echter wel bestaan, aldus een woordvoerster van staatssecretaris Joop Atsma in het Algemeen Dagblad. 'We bestuderen nu de uitspraak en bekijken welke vervolgstappen er nodig zijn om verdere ontwikkeling juridisch mogelijk te maken', aldus de zegsvrouw.

De Directie van Schiphol Group heeft kennisgenomen van de uitspraak en is teleurgesteld over de uitspraak omdat dit een gefaseerde ontwikkeling van Lelystad Airport op korte termijn onmogelijk maakt. Schiphol Group heeft afspraken met belanghebbende partijen over de ontwikkeling van Lelystad Airport. Door deze uitspraak loopt de invulling van deze afspraken mogelijk vertraging op. Deze afspraken behelzen o.a. baanverlenging met als voorwaarde voor Schiphol dat de aan- en uitvliegroutes voor groot handelsverkeer inpasbaar zijn in die van Schiphol

Bron: Persbericht Raad van State. Lees hier de volledige tekst van de uitspraak met zaaknummer 200909551/1, De Telegraaf, Algemeen Dagblad, Schiphol Groep
home...