Aanpak geluid HSL-Zuid in Lansingerland wordt vervolgd

Ministerie I&M, 23 december 2011

In een brief aan het college van B&W van Lansingerland geeft de minister van Infrastructuur en Milieu, mw. drs. M.H. Schultz van Haegen, informatie over de huidige stand van zaken en de planning rondom het geluid van de HSL in deze gemeente.

Onjuiste berichtgeving over meer treinen door Lansingerland

In de media (echter niet in Geluidnieuws, redactie) is gesuggereerd dat er als gevolg van de afspraken met NS over de nieuwe concessie vanaf 2015 meer treinen (intercity’s) over de HSL-Zuid gaan rijden in Lansingerland. Dit is echter niet juist. In de daluren zullen er juist minder treinen over de HSL-Zuid rijden in Lansingerland dan waar bij het Tracébeluit van uit is gegaan.

Naast de Thalys naar Parijs zullen er 4 Fyra’s in plaats van 5 Fyra’s per uur rijden. Buiten de daluren zal het aantal treinen conform het Tracebesluit blijven rijden (1 Thalys en 5 Fyra’s per uur). Per saldo zullen er dus over het noordelijk tracé van de HSL-Zuid minder treinen rijden, dan waar bij het TB van uit is gegaan.

Wel is het mogelijk dat bestaande verbindingen worden doorgetrokken (naar Almere) en treinen vanuit Den Haag ten zuiden van Rotterdam deels via de HSL naar Eindhoven gaan rijden.

HST-Cargo

Er zijn initiatieven geweest om met hogesnelheidstreinen expresgoederen, bloemen en verswaren over de HSL-Zuid te vervoeren. De initiatiefnemers zijn op dit moment nog bezig met nader onderzoek; het is hen echter nog niet gelukt om tot een sluitende business case te komen. Op dit moment zijn er dan ook geen concrete aanwijzingen dat dit binnen afzienbare tijd verandert. Overigens moeten eventuele hogesnelheidstreinen met goederen uiteraard passen binnen de beschikbare geluidruimte.

TSI-meting hogesnelheidsmaterieel (V250) van Ansaldo-Breda

Nieuw materieel moet voldoen aan onder andere de geluideisen die gesteld zijn in de TSI (=technische specificaties interoperabiliteit). De metingen aan het V250-materieel van Ansaldo Breda worden naar verwachting in de tweede week van januari uitgevoerd.

Pilot aanvullende geluidmaatregelen

Eerder dit jaar is er voor een nieuwbouwappartement in Lansingerland geconstateerd dat er door de inzet van de tijdelijke treinen (HST-prio) en de Thalys in 2011 een hogere geluidbelasting zal zijn, dan waar de bewoners/gemeente vanuit mocht gaan. Dit is voor de minister reden geweest om een pilot te starten, om te onderzoeken welke aanvullende geluidmaatregelen mogelijk zijn om de geluidbelasting te verlagen.

Om een goed beeld te krijgen van deze maatregelen is het noodzakelijk eerst duidelijkheid te hebben over de te verwachten geluidbelastingen bij snelheden waar de HSL voor is ontworpen. Daarvoor is het noodzakelijk dat de toekomstige treinen (V250 en Thalys) met hoge snelheid door Lansingerland rijden, zodat de zogenaamde referentiemetingen kunnen worden uitgevoerd.

De minister wil deze referentiemetingen zo snel mogelijk uitvoeren en wil daarom voor deze metingen de opleidingsritten van de machinisten gebruiken. Naast het moment waarop de opleidingsritten plaatsvinden, is het ook het weer (meteoraam) van invloed op de planning. De minister verwacht dat de metingen in april kunnen worden verricht.

Op dit moment wordt door het bureau M+P een Plan van Aanpak opgesteld, waarin een voorstel wordt gedaan voor geluidmaatregelen die in het kader van de pilot beproefd kunnen worden. Dit Plan van Aanpak zal, zoals te doen gebruikelijk, met de gemeente worden afgestemd. De geluidmaatregelen die M+P zal voorstellen, zijn:

  • Verbeteren absorptie op de tunnelbakwanden;
  • Aanbrengen absorptie op de bodem van de tunnelbak/Rheda plaat;
  • Aanbrengen van raildempers;
  • Plaatsen van minischermen tussen de sporen.

Over de exacte invulling van de pilot moet de minister nog afspraken maken met Infraspeed. Na het treffen van de ‘pilotmaatregelen’ zullen effectmetingen worden uitgevoerd om de effecten ervan te kunnen beoordelen. Op basis daarvan zal de minister bekijken of en zo ja, welke aanvullende maatregelen getroffen moeten worden. Doelmatigheid speelt daarbij een rol.

Bron: Brief minister op website gemeente Lansingerland

home...