Extra geld voor geluidssanering spoorlijn Deventer-Oldenzaal

Diverse bronnen, 16 december 2010

De provincie Overijssel ontvangt een extra subsidie van 860.000 euro om de geluidssanering langs het bestaande spoor Deventer-Oldenzaal versneld uit te voeren. Dat heeft staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Provincie Overijssel laten weten. Het gaat om een eenmalige subsidie die ten goede komt aan de voorbereiding van het project.

Het zoeken naar goedkopere varianten en de geringe ervaring met dit soort projecten leidt tot een tekort voor het voorbereidingsdeel. Daar staat tegenover dat de zoektocht naar goedkopere varianten en marktwerking kunnen leiden tot een forse besparing van ongeveer 10 miljoen euro op de uitvoering van de geluidwerende maatregelen.

Deze eenmalige subsidie sluit aan op de eerder gemaakte afspraken met de Tweede Kamer dat voor de versnelde geluidssanering op het spoor Deventer-Oldenzaal zonodig extra middelen ter beschikking zouden komen. Het doel is steeds geweest om gemeenten in staat te stellen de geluidssanering kostendekkend uit te voeren mits dit sober en doelmatig gebeurt.

Reactie provincie

Theo Rietkerk, gedeputeerde Ruimte, Wonen en Milieu van de Provincie Overijssel: "Wij zijn blij dat de inzet van de provincie Overijssel gehonoreerd wordt. Deze schermen moeten er gewoon komen, omdat die de leefbaarheid langs het spoor ten goed komen."

Het NaNOV-project betreft geluidsschermen die in opdracht van de provincie Overijssel worden gebouwd in acht plaatsen langs de spoorlijn Deventer - Oldenzaal. Dat is in Deventer, Bathmen, Holten, Rijssen, Wierden, Almelo, Borne, Hengelo en Oldenzaal. Inmiddels is driekwart van deze schermen gerealiseerd of in uitvoering. Bij de realisatie van de geluidsschermen treedt de provincie Overijssel op als projectleider. Zij doet dit namens gemeenten die langs die spoorlijn liggen.

Subsidie niet toereikend

De toegezegde subsidie voor de voorbereiding van de schermen bleek niet toereikend te zijn. Dit is onder meer het gevolg van tussentijdse wijziging in regelgeving waardoor veel onderzoeken opnieuw moesten worden gedaan. Een oorzaak is ook de hoogte van de voorbereidingskosten die ProRail noodzakelijkerwijs in rekening brengt. Vanwege specifieke omstandigheden bij het spoor, zoals veiligheid en continuïteit van het treinverkeer, zijn deze kosten aanzienlijk hoger dan bijvoorbeeld bij de bouw van en scherm naast een verkeersweg.

Het gevolg is dat de voorbereidingskosten van de NaNOV-geluidsschermen ongeveer 1 miljoen Euro hoger uitvallen dan het subsidiebedrag dat daarvoor beschikbaar was gesteld. Met de extra voorbereidingssubsidie kan een deel van het tekort worden opgevangen. Het resterende deel van het tekort, neemt de provincie Overijssel voor haar rekening. Dat is een bedrag van ongeveer EUR 160.000.

Bij aanvang van het project zijn de bouwkosten geschat op ca. 30 miljoen Euro. Bij de uitvoering blijken die bouwkosten in totaal ongeveer 10 miljoen Euro lager te zijn. Dit is deels het gevolg van de crisis en marktwerking, maar deels ook het gevolg van de projectmatige aanpak van de aanleg van de schermen en de effectieve samenwerking tussen gemeenten en provincie en de betrokken ministeries.

Bronnen: Rijksoverheid, Provincie Overijssel

home...