Actualisatie luchtvaartnota Ministerie van I&M, 14 januari 2011 Het kabinet wil de belangrijke rol van de luchtvaart voor de Nederlandse economie en de internationale bereikbaarheid via de lucht behouden en versterken. Dit staat in de actualisatie van de Luchtvaartnota waarmee het kabinet heeft ingestemd op voorstel van staatssecretaris Atsma (IenM). In de actualisatie geeft het kabinet aan welke accenten deze kabinetsperiode in de luchtvaart worden gezet. Luchtruim Er wordt een nieuw luchtruimontwerp ontwikkeld. Hierdoor kan de ruimte in het drukke Nederlandse luchtruim efficiënter worden gebruikt. Een van de vragen hierbij is hoe de luchthaven Lelystad zich verder kan ontwikkelen, zonder dat dit een negatief effect heeft op de mainportfunctie van Schiphol. Traumavluchten Het kabinet wil aparte gebruiksruimte op luchthavens voor vluchten van maatschappelijk belang, zoals vluchten met traumahelikopters. Hiervoor wordt de wet Luchtvaart aangepast. Ook laat het kabinet onderzoek doen naar aanpassing van de regels, zodat 's nachts meer traumavluchten mogelijk zijn. Geluid Over geluid schrijft de staatssecretaris aan de Tweede Kamer het volgende: Schiphol Deze kabinetsperiode ligt het accent op de opgave om de groeiruimte voor Schiphol tot 510.000 vliegtuigbewegingen in 2020 zo hoogwaardig en effectief mogelijk te benutten. Dat betekent onder andere:
Isolatie rond Schiphol Ten aanzien van het isolatieprogramma voor de woningen rond Schiphol (GIS-3) kan worden gemeld dat de financiële raming onlangs naar beneden is bijgesteld, wat leidt tot een lagere afdracht van geluidsheffingen door de luchtvaartmaatschappijen. De afronding van de isolatie van woningen binnen het project GIS-3 is voorzien medio 2011. De voor dit jaar voorziene beleidsevaluatie GIS naar de doeltreffendheid van het project zal conform de Rijksbegrotingvoorschriften worden uitgevoerd op het moment dat het GIS-3 project is afgerond. Zodoende wordt een betere aansluiting op de beleidscyclus gerealiseerd. Op het moment dat het experiment met het nieuwe geluidsstelsel is afgerond, worden tevens de consequenties van wijzigingen in het gebruik van de luchthaven voor het isolatieprogramma inzichtelijk gemaakt. Op dat moment is definitieve besluitvorming aan de orde of en hoe verdere invulling wordt gegeven aan de isolatie van woningen rond Schiphol. Trauma Om concreet invulling te geven aan het besluit van de minister van VWS om de trauma-helikopters landelijk op dag-en-nacht-basis in te kunnen zetten vanuit het traumacentrum van Nijmegen, Groningen, Rotterdam en Amsterdam, heeft de staatssecretaris het volgende in gang gezet:
Bron: Rijksoverheid (nieuwsbericht, ingekort), Rijksoverheid (Persbericht, ingekort), Kamerbrief met bijlage |