Minister: LL-blokken of afschakelen blokkenrem bij hogesnelheidsmaterieel

Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 31 maart 2010

In een aanbiedingsbrief aan de Tweede Kamer vanwege de voortgangsrapportage van de HSL, gaat minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat in op de geluidsmaatregelen die aan het treinmaterieel over de nieuwe lijn zullen worden getroffen.

Bij brief van 9 maart 2010 (kamerstuk 22026 nr. 312) heeft de minister de Kamer uitgebreid geïnformeerd over de conclusies van de tweede serie metingen door TNO, en heeft de minister maatregelen ter voorkoming van toekomstige overschrijdingen van de geluidsnormen aangekondigd.

afwijkende resultaten bij 160 km/uur

De belangrijkste conclusie uit het rapport van TNO is dat de geluidsproductie van de Thalys bij hogere snelheid (285 km/uur) aansluit bij de aannames zoals gehanteerd bij de berekeningen van het akoestisch onderzoek voor het Tracébesluit. Bij relatief lage snelheden (160 km/uur) is de invloed van de afwijkende spoorconstructie hoger. Dit komt doordat de effectiviteit van het akoestisch geslepen spoor toeneemt naarmate de snelheid van de trein hoger is. Het geluid achter de schermen is zowel voor het tijdelijke materieel bij 160 km/uur als de Thalys bij 160 km/uur hoger dan op basis van het rekenmodel wordt berekend. Echter, bij de Thalys is het verschil aanzienlijk kleiner dan voor het tijdelijke materieel.

Deze conclusies duiden erop dat de treinen op de HSL bij hoge snelheid, dit zijn in de definitieve situatie de beoogde snelheden, doen wat ze moeten doen. De berekeningen die zijn gemaakt bij het ontwerpen van de baan zijn uitgegaan van deze hoge snelheden. Gelet op het feit dat in de tijdelijke situatie het tijdelijke materieel meer geluid produceert dan verwacht, heeft de minister reeds aangekondigd dit tijdelijke materieel stiller te maken. Dit is ook nodig om ervoor te zorgen dat in 2010 binnen de berekende geluidsbelasting uit het tracébesluit wordt gebleven. Het stiller maken van het huidige tijdelijke materieel heeft dan ook de hoogste prioriteit.

maatregelen aan materieel

Een aantal mogelijkheden is bekeken om de HST-Prio rijtuigen stiller te maken. Twee mogelijke opties worden uitgewerkt. Dit zijn het plaatsen van LL-blokken en het afschakelen van de blokkenrem. Omdat bij de afgeschakelde blokkenrem sprake is van een grotere geluidsreductie en een snelle ombouw geniet deze optie de voorkeur. Omdat niet zeker is dat de afgeschakelde blokkenrem toegelaten wordt, is er voor gekozen om ook het traject van ombouw met LL-blokken in gang te zetten als terugvaloptie. Deze maatregel is al wel toegelaten.

Remproeven met de afgeschakelde blokkenrem in februari zijn goed verlopen, de laatste veiligheidsbeschouwingen vinden nu plaats en als ook deze positief uitvallen is de toelating door IVW na een positief advies van de NOBO voorzien per begin april. De ombouw van het tijdelijke materieel kan daarna in twee à drie weken plaatsvinden. Door deze snelle ombouw is het mogelijk dat eind mei vier stammen met zeven rijtuigen die nu op de HSL-Zuid rijden, stiller zijn. Dit geldt dan ook voor het materieel dat eind 2010 extra op de HSL-Zuid, tussen Datum Amsterdam en Breda, zal worden ingezet.

De verwachting is volgens de voortgangsrapportage dat de eerste omgebouwde rijtuigen die vanaf begin juni 2010 zullen worden ingezet merkbaar stiller zijn en dat de geluidshinder dan dus zal afnemen.

opnieuw metingen

Nadat dit stiller gemaakte materieel is ingezet zal TNO metingen uitvoeren naar de effectiviteit van de maatregel. Ook zullen metingen aan het hogesnelheidsmaterieel (AnsaldoBreda) op het HSL-spoor en metingen op diverse locaties vlak achter de geluidsschermen worden verricht. Verder heeft de minister aan ProRail gevraagd om voor het bereiken van de volledige dienstregeling met hogesnelheidsmaterieel de effectiviteit van de geluidsschermen te meten.

klachten

ProRail heeft met name vanuit de gemeenten Lansingerland en Kaag en Braassem veel klachten ontvangen. Twee stichtingen hebben zich gepresenteerd als belangenbehartigers van bewoners rond de HSL-Zuid die geluidsoverlast ervaren van de passerende treinen. Dit betreft in de gemeente Lansingerland de „Stichting Stop Geluidsoverlast HSL" en in de gemeente Kaag en Braassem de „Stichting Geen Gehoor". Op 16 november 2009 heeft een informatieavond plaatsgevonden in de gemeente Lansingerland en op 9 december 2009 in de gemeente Kaag en Braassem. Aan beide informatieavonden hebben het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, ProRail en HSA bijgedragen.

Reeds tijdens de testfase van het vervoer hebben de inwoners van Lansingerland zorgen geuit over de geluidsoverlast die wordt ervaren als gevolg van de HSL. Daarom is op 26 augustus 2009 besloten om – vooruitlopend op de MER-evaluatie –reeds vanaf de aanvang van de dienstregeling over de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam geluidmetingen te laten verrichten.

In de verslagperiode van de voortgangsrapportage zijn ook enkele tientallen klachten ontvangen dat op een aantal plaatsen langs het tracé trillingen optreden door passerende treinen. Nader onderzoek vindt plaats.

Google
 

Bronnen: Via Nieuwsbank, voortgangsrapportage 26 HSL

home...