GS: "Strikte handhaving leidend voor vergunning Rotterdam Airport"

Provincie Zuid-Holland, 15 mei 2009

Rotterdam Airport krijgt te maken met een vergunning waarbij de overheid de geluidbelasting van de luchthaven niet alleen beter kan monitoren maar ook beter kan handhaven. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland (GS) hebben dat in een brief geadviseerd aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat.

GS vinden verder dat de luchthaven in de nabije toekomst extra regeringsvluchten mag verwerken. Maar de ruimte daarvoor is beperkt en onder strikte voorwaarden. Zo krijgt de luchthaven geen ruimte voor extra nachtvluchten en moeten maatregelen worden genomen om de geluidhinder van het vliegveld verder te beperken.

Eurlings komt binnenkort met een nieuwe vergunning voor de Rotterdamse luchthaven, de zogeheten aanwijzing. Daarbij is de eerder opgestelde Milieueffectrapportage (MER) van Rotterdam Airport leidend, met daarin zes verschillende varianten van de geluidscontour. GS adviseren Eurlings te kiezen voor "variant 4c". Deze variant geeft ruimte aan de regeringsvluchten die na de sluiting van vliegveld Valkenburg ergens zullen moeten landen. De variant laat géén extra nachtvluchten toe ten opzichte van de huidige geluidscontour.

Volgens GS biedt het alternatief de beste mogelijkheden om zowel de economische groei van Rotterdam Airport te waarborgen als de bescherming/verbetering van de leefomgeving. Wel stellen GS randvoorwaarden: beperking van het nachtelijke vliegtuiggeluid en uitvoering van een grootschalig slaapverstoringsonderzoek. Ook adviseren GS de minister naar maatregelen te kijken die de geluidhinder rondom het vliegveld kunnen beperken, bijvoorbeeld door het plaatsen van geluidschermen bij drukke wegen.

De provincie heeft bij een nieuwe aanwijzing een wettelijke adviesplicht. Minister Eurlings zal, samen met zijn collega Cramer van VROM, in september een besluit nemen over de nieuwe aanwijzing.

 

home...