Almelo verdiept geopend

Volker Rail, 9 juni 2009

Het project Almelo Verdiept is dubbelsporig in dienst. Het treinverkeer tussen Hengelo en Almelo maakt sinds 2 juni gebruik van het verdiepte spoor.

Omstreeks kwart over vijf op 2 juni reed de NS-intercity Enschede-Schiphol even voorbij station De Riet de bak van Almelo Verdiept in. Met een aangepaste snelheid van twintig kilometer per uur heeft deze trein de nieuwe spoorbak in Almelo 'genomen'. Volgens de treinmachinist liep de trein ‘er gladjes doorheen'. De snelheid van de daaropvolgende trein was veertig kilometer per uur. De derde trein kon al op de gebruikelijke snelheid van het baanvak - tachtig kilometer per uur - Almelo Verdiept passeren. In tegengestelde richting is het verdiepte spoor met dezelfde beperkingen in gebruik genomen.

VolkerRail heeft in het Pinksterweekend 72 uur aan een stuk gewerkt aan de aansluiting van dit nieuwe baanbak op 's lands spoorwegennet. De laatste meters rails en bovenleiding zijn gelegd en het beveiligingssysteem is geïnstalleerd en getest. Ruim op tijd is het spoor in dienst gegeven. Het resultaat van 3 jaar bouwen staat; de trein rijdt.

Belangstelling andere gemeenten

Een delegatie van de gemeenteraden van Bussum en Naarden heeft op een werkbezoek gebracht aan Almelo Verdiept. Bussum en Naarden zijn zeer geïnteresserd in het project. Beide gemeenten worden door het spoor doornsneden.

De raadsleden werden door projectleider Michiel ten Dam rondgeleid. Over een lengte van 800 meter gaat het spoor in een bak onder de weg door. Daardoor konden twee bestaande overwegen opgeheven worden. Dit heeft meerdere voordelen: het verkeer hoeft niet meer te wachten op langsrijdende treinen en het is een stuk veiliger. Langs het spoor in Almelo worden, deels onder de weg door, vrijliggende fietspaden aangelegd.

Geluid

Bussum en Naarden studeren op de beste variant om ook delen van het spoor verdiept aan te leggen. In 2005 is hier al een voorstudie naar verricht, die ook in de inspraak is gebracht. Verdiepte ligging van het spoor is niet alleen goed voor de doorstroming van het (auto)verkeer en de verkeersveiligheid, maar levert ook een aanzienlijke geluidsreductie op van circa 14 decibel (redactie: In Bussum en Naarden wordt waarschijnlijk bedoeld).

Bij de aanleg van verdiept spoor wordt meteen aandacht besteed aan verbetering van de circulatie van het autoverkeer. Bovendien biedt het project kansen op het gebied van stedelijke vernieuwing. Bussum en Naarden zullen naar schatting vijf procent van de kosten van het project (circa tien miljoen euro) voor hun rekening nemen.

Bronnen: Volker Rail, Foto: TUBANTIA, Nieuwsbank

home...