| Handreiking geluidberekeningen 30 km/uur wegen ir. Jan Hooghwerff (M+P), ir. Marc Eijbersen (CROW), 30 januari 2009 
                     Voor 
                    het doen van berekeningen bij 30 km/h wegen is het “gewone” 
                    Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006 op een aantal 
                    onderdelen niet geschikt. 30 km/h-wegen vallen formeel buiten het regime van de Wet 
                    geluidhinder. Toch moeten gemeenten rekening houden met het 
                    geluid van dergelijke wegen in het kader van “goede 
                    ruimtelijke ordening”. Er zijn genoeg praktijkvoorbeelden te 
                    noemen van 30 km/h wegen waar duidelijk sprake is van 
                    geluidoverlast. Het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 
                    2006 is op een aantal onderdelen niet geschikt om 
                    berekeningen te doen bij lage snelheden. Dan kun je 
                    bijvoorbeeld denken aan de wegdekmethode (correcties bij 
                    lage snelheden) en aan de effecten van snelheidsbeperkende 
                    maatregelen, zoals drempels en minirotondes.  handreiking  
                    Het CROW heeft een handreiking uitgebracht die als 
                    hulpmiddel gebruikt kan worden hierbij. De handreiking komt 
                    kort samengevat neer op de volgende aanpak: 
                      Er wordt zo veel als mogelijk is aangesloten bij de 
                      lijn met het RMG 2006 om geluidbelastingen te bepalen.
                      De situatie wordt gemodelleerd analoog aan de manier 
                      waarop bij 50 km/h gemodelleerd wordt.De gemodelleerde voertuigsnelheid is 30 km/h. De 
                      emissiekentallen van het RMG 2006 zijn bruikbaar voor 
                      berekeningen bij 30 km/h. Bij van dicht asfaltbeton afwijkende wegdektypen wordt 
                      een wegdekcorrectie toegepast. In het infoblad zijn 
                      concrete wegdekcorrecties opgenomen voor toepassing bij 30 
                      km/h. In het geval van de aanwezigheid van obstakels of 
                      kruispunten die het gevolg hebben dat voertuigen moeten 
                      afremmen en optrekken, wordt een optrekcorrectie 
                      toegepast. De systematiek van deze toeslagen is gelijk aan 
                      het huidige RMG 2006. De weg wordt gemodelleerd met een 
                      voertuigsnelheid van 30 km/h, waarna de obstakelcorrectie 
                      wordt toegepast. Het infoblad geeft de waarden van deze 
                      correcties voor de meest voorkomende situaties. 
                     De handreiking is bedoeld om gemeenten en adviesbureaus 
                    hulp te bieden hoe je bij 30 km/h geluidberekeningen zou 
                    moeten doen. De handreiking is gemaakt door M+P in opdracht 
                    van CROW. De uitvoering van het onderzoek en het opstellen 
                    van het infoblad is begeleid vanuit de CROW werkgroep 
                    “Aanpassing RMV wegverkeerslawaai voor 30 km/h gebieden”, 
                    waarin het Ministerie van VROM, de Milieudienst Regio 
                    Eindhoven, de BeST (branche van 
                    betonstraatsteenfabrikanten), de Stichting Promotie 
                    Straatbaksteen en Royal Haskoning participeerden. De handreiking is gepubliceerd als CROW-infoblad 965 
                    “Handreiking berekenen wegverkeerslawaai bij 30 km/h” is te 
                    bestellen via de website
                    www.crow.nl. 
                    De kosten bedragen 8 Euro. 
                    home...				 |