Maatregelen tegen normoverschrijding en hinder Schiphol

Nieuwsbericht Inspectie Verkeer en Waterstaat, 2 juli 2009

De Inspectie Verkeer en Waterstaat legt de luchtvaartsector maatregelen op die moeten voorkomen dat in het gebruiksjaar 2009 op dezelfde locaties overschrijdingen van geluidsnormen ontstaan als in het gebruiksjaar 2008. In 2008 was er sprake van overschrijdingen op drie locaties ten zuiden van Schiphol. Deze waren het gevolg van te veel starts vanaf de Kaagbaan in zuidoostelijke richting.

De belangrijkste maatregel van de inspectie is dat twee weken vóór het einde van het gebruiksjaar 2009, dat loopt van 1 november 2008 tot en met 31 oktober 2009, niet meer dan negentig procent van de geluidscapaciteit verbruikt mag zijn op de drie locaties waar in 2008 sprake was van overschrijdingen. Hiertoe moeten Luchtverkeersleiding Nederland en Schiphol een beheersplan opstellen. Schiphol moet vervolgens de Inspectie om de twee weken op de hoogte houden van het verbruik van de geluidscapaciteit op de drie locaties.

De luchtvaartsector had de mogelijkheid om betreffende overschrijdingen te voorkomen maar heeft hier naar eigen zeggen van afgezien omdat dit zou leiden tot extra hinder voor omwonenden van Schiphol. Het overleg aan de Alderstafel, dat vorig jaar in een cruciale afrondende fase bevond, zou door het nemen van de stuurmaatregel volgens de sector ook ernstig worden verstoord. De Inspectie stelt daar echter tegenover dat handhaving van de geluidsnormen op Schiphol slechts kan geschieden op basis van bestaande wet- en regelgeving.

Hinderbeperkende maatregelen Schiphol definitief ingevoerd

Op 10 juli 2009 werd vervolgens door het ministerie van VROM bekend gemaakt dat zeven maatregelen die de hinder voor omwonenden rond Schiphol beperken, definitief worden ingevoerd. De ministerraad heeft op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en minister Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ingestemd met een daartoe strekkende wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). Deze wijziging is nodig om de maatregelen definitief vast te leggen.

Het gaat om aanpassingen in de uitvliegroutes ter hoogte van onder andere IJmuiden, IJmeer, IJmond, Abcoude, Rijsenhout, Amsterdam, Amstelveen, Hoofddorp en Nieuw-Vennep. De hinderbeperkende maatregelen zijn afgesproken aan de Alderstafel en zijn in 2008 en 2009 als experiment uitgevoerd en geëvalueerd.

Omdat de hinderbeperkende maatregelen succesvol zijn gebleken, heeft de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS) geadviseerd ze definitief in te voeren. In het CROS zitten bewoners, bestuurders en luchtvaartpartijen. Vanwege de positieve effecten op de hinderbeperking zijn de adviezen door het kabinet overgenomen.

Door het definitief vastleggen van de experimenten wijzigen enkele luchtverkeerswegen en grenswaarden in de handhavingspunten voor geluid. In een aantal handhavingspunten wordt meer geluid toegestaan, in de andere punten minder. Het aantal ernstig gehinderden rond Schiphol neemt hierdoor in totaal af met 18.000 personen. Dichtbij de luchthaven zal een beperkt aantal omwonenden meer hinder ondervinden. De komende jaren vinden nieuwe experimenten plaats om de hinder voor omwonenden van de luchthaven nog verder te beperken.

Het invoeren van de hinderbeperkende maatregelen is het resultaat van de adviezen van de Alderstafel. Dit overleg met hierin Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland, KLM, regionale bestuurders en een delegatie van bewonersvertegenwoordigers is in december 2006 opgericht met als doel ontwikkelingen voor de luchtvaart op Schiphol, de hinderbeperking en de kwaliteit van de omgeving gezamenlijk uit te werken. In 2007 heeft dit overleg, onder leiding van de heer Alders, een advies uitgebracht over de ontwikkeling van Schiphol en de regio tot 2010. Hierop volgde in oktober 2008 een tweede advies over de ontwikkeling van Schiphol tot 2020. Beide adviezen zijn door het kabinet overgenomen.

 

Bron: Website IVW

home...