Veel klachten bij proefritten noordelijk deel HSL-tracé

Diverse bronnen, 1 augustus 2009

Bron: Gemeente LansingerlandBewoners langs het tracé van de hogesnelheidslijn (HSL) in Lansingerland kijken met angst en beven uit naar het moment dat daar op 7 september de eerste commerciële treinritten beginnen. Ze vrezen voor veel geluidsoverlast, aldus een artikel in het Algemeen Dagblad. Ook in het vorige nummer van Geluidnieuws publiceerden wij daar al over.

De testtreinen die tot 7 september over het nieuwe spoor rijden, veroorzaken bij omwoners veel geluidsoverlast. Vooral mensen uit de dorpen Roelofarendsveen en Nieuwe Wetering lijken het meest gedupeerd. Het regent daarom klachten bij ProRail: de teller staat eind juli op ruim 1200.

Testprogramma afgerond

Tussen Amsterdam en Rotterdam is het testprogramma voor de HSL voorlopig afgerond en rijden er, zoals het er nu naar uitziet, tot kort voor de start van de commerciële dienstregeling geen testtreinen meer. Ongeveer twee weken voor de definitieve start van de commerciële dienstregeling vinden de laatste ritten met testtreinen plaats. Vanaf de start van de commerciële dienstregeling wordt er met een locomotief met rijtuigen (zie foto) gereden totdat de nieuwe treinstellen beschikbaar komen.

Geluidsniveau van de testtreinen

Het geluidsniveau van de testtreinen blijft onder de gestelde norm, de testtreinen rijden maximaal 160 km/h. Deze snelheid is beduidend lager dan de snelheden waar het definitieve materieel straks mee zal gaan rijden. Doordat de testtreinen langzamer rijden zijn deze langer in de omgeving hoorbaar. Dit kan door omwonenden als ‘storend’ worden ervaren en daardoor kan ProRail zich voorstellen dat mensen met dit nieuwe omgevingsgeluid vertrouwd moeten raken.

Geluid van toekomstige treinen

In de toekomst gaan de Fyratreinen maximaal 250 km/h rijden op het HSL-tracé, de Thalystreinen rijden met snelheden van maximaal 300 km/h. Uiteraard zijn er eisen gesteld aan het geluid van toekomstige treinen. Deze treinen zijn speciaal ontworpen voor hogesnelheidsvervoer en produceren, conform Europese regelgeving, minder geluid.

Bewoners vragen om meer informatie. Het zou voor veel mensen niet duidelijk zijn hoe frequent en hoeveel uur per dag op het tracé gereden gaat worden. Anderen vragen zich af wat precies de geluidsbelasting op de omgeving zal zijn. Dat blijkt onder meer uit reacties in het huis-aan-huisblad De Heraut in de gemeente Langsingerland en uit reacties die het gemeenteraadslid Edith Bal (VVD) van medeburgers ontvangt. Onder de inwoners van de gemeente Kaag en Brasem en het buurtschap Kruisweg, ten oosten van Zoetermeer, bestaan soortgelijke zorgen.

Commerciele ritten

NS Hispeed begint op maandag 7 september met de commerciële ritten tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. Het gaat aanvankelijk om twee treinen per uur, gedurende 16 uur per dag. De eerste trein vertrekt om 06.00 uur uit Rotterdam, de laatste om 22.45 uur uit Amsterdam. De ritten worden uitgevoerd door Traxx-locomotieven met Intercityrijtuigen. De maximumsnelheid bedraagt 160 km/uur.

Over ongeveer een jaar worden de Traxx-treinen vervangen door de Fyra, die 250 km/uur rijdt. Het aantal hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam en Rotterdam zal uiteindelijk naar zes per uur gaan. Vanaf 13 december komt de Thalys erbij. Deze zeer snelle trein gaat 14 keer per dag (vice versa) tussen Amsterdam en Parijs rijden. Eind volgend jaar moet de frequentie zijn verhoogd tot 20 keer per dag. Volgens woordvoerder Ronald Stevens van NS Hispeed rijden over een paar jaar elke dag 180 à 190 hogesnelheidstreinen (vice versa) door Lansingerland.

Prorail denkt voorlopig niet aan aanvullende geluidsbeperkende maatregelen. Van Vliet: ,,Volgens het tracébesluit hoeven we pas als er een jaar commercieel is gereden na te gaan of de wettelijke normen worden overschreden.''

Evaluatie

De afspraak die de politiek heeft gemaakt is dat er één jaar na ingebruikname van de HSL het geluidsniveau en de getroffen maatregelen in het kader van de Milieueffectrapportage worden geëvalueerd. ProRail verzamelt daarom alle meldingen over geluidsoverlast en neemt deze mee in het onderzoek. Uit metingen zal dan blijken of alle maatregelen en prognoses afdoende zijn.

Bron: Website Gemeente Lansingerland, Algemeen Dagblad,

home...