Omwonenden stappen uit overleg uitbreiding Schiphol (Alderstafel)

Nieuwsbericht Luchtvaartnieuws.nl, 27 september 2008

Omwonenden van Schiphol stappen uit het overleg over de uitbreiding van de luchthaven, dat onder leiding staat van oud-minister Hans Alders. Dat heeft Erwin von der Meer, voorzitter van het platform dat het overleg voert, vrijdag (26 september) gezegd. De omwonenden zijn ontevreden over de manier waarop het vliegtuiglawaai in de toekomst wordt gemeten. Die aanpak is nadelig voor de omwonenden, zeggen ze.

Von der Meer vreest dat de omwonenden in de nabije toekomst hun wettelijke bescherming tegen geluidsoverlast verliezen. “Er zijn dan geen lokale normen meer waarop de bewoners en de gemeenten zich kunnen beroepen als het lawaai uit de hand loopt.''

In het overleg, ook bekend als 'Tafel van Alders’, zitten Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), KLM, regionale bestuurders en een delegatie van bewonersvertegenwoordigers. Het is de bedoeling dat handhavingspunten en geluidsnormen worden ingeruild voor ‘afspraken’ tussen de luchtvaartsector en omwonenden, zo staat volgens de Volkskrant in een nog geheim advies over de toekomst van Schiphol van de Alderstafel aan de ministers van Verkeer en Waterstaat en Milieu.

De Tafel van Alders adviseert het kabinet over hoe enerzijds Schiphol op de middellange termijn kan groeien en anderzijds de geluidshinder wordt beperkt. Aanstaande dinsdag wordt de definitieve versie van het advies vastgesteld.

Reactie Natuur en Milieu

Stichting Natuur en Milieu steunt de bewonersplatforms in hun besluit om uit het overleg te stappen. Want als het aan Alders ligt verliezen de omwonenden in de nabije toekomst hun wettelijke bescherming tegen geluidsoverlast. Er zijn dan geen lokale normen meer waarop de bewoners en de gemeenten zich kunnen beroepen als het lawaai uit de hand loopt. Maar ook ontbreekt een referentiekader om wijziging van vliegplannen mee te beoordelen. Terecht nemen de bewonersplatforms hiervan afstand en stappen zij uit het overleg van de Alderstafel.

In het Aldersoverleg zitten de partijen Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland, KLM, regionale bestuurders en een delegatie van bewonersvertegenwoordigers. Daarbij wordt nu duidelijk dat de partijen in het overleg niet naar de voorstellen van de bewoners willen luisteren. Mirjam de Rijk, algemeen directeur Natuur en Milieu: "De politiek kwam er in het verleden al niet uit, en legt nu de verantwoordelijkheid voor een ingewikkeld probleem bij een polderoverleg waarin het evenwicht ver te zoeken is. De balans tussen de belangen van de luchtvaartsector en die van de bewoners is in het Alders-overleg helemaal zoek. De bewoners worden zo vogelvrij verklaard. De politiek is nu weer aan zet" .

Reactie Milieudefensie

Milieudefensie is blij met het opstappen van de Schipholomwonenden uit het overleg over de milieugrenzen voor Schiphol (de Alderstafel). In het voorstel verdwijnen de milieugrenzen in de prullebak. Als de Schiphol de wettelijke grenzen overboord gooit is dooronderhandelen zinloos.

De Alderstafel, waaraan nu nog luchtvaartsector, overheden en CROS-bewoners deelnemen, adviseert binnenkort de regering. Het draagvlak onder de omwonenden is echter verdwenen met het opstappen van de vertegenwoordiger van de bewonersplatforms. Luchtvaartmedewerker bij Milieudefensie Evert Hassink: "Burgers moeten op de overheid kunnen vertrouwen. Het kabinet moet dit voorstel, dat alle bestaande regels overhoop gooit, naast zich neer leggen. Afspraak is afspraak. Dat geld ook voor Schiphol."

Volgens Schiphol is de huidige wet niet flexibel genoeg. Toch is het met de bestaande Experimentenwet Schiphol nu al mogelijk om nieuwe routes uit te proberen en geluidsgrenzen te optimaliseren. Evert Hassink: "De herziening van de geluidsregels vindt plaats op verzoek van de luchtvaartsector, die beweert dat de huidige regels star en niet uit te leggen zijn. Dat wordt met al deze afspraken niet beter en ondertussen zijn de omwonenden hun wettelijke bescherming kwijt."

Milieudefensie pleit voor beperkt aanpassen van het huidige handhavingssysteem. Milieuorganisaties hebben geen bezwaar tegen het verplaatsen van handhavingspunten naar woongebieden zodat de luchtvaartsector "buiten de bebouwde kom" meer vrijheid krijgt. Maar zonder handhavingspunten in alle kernen en wijken rond Schiphol verliezen omwonenden de zekerheid dat er boven hun huis niet meer lawaai komt dan de sector nu belooft.

Daarnaast zijn er regels nodig om de totale hoeveelheid lawaai in de regio binnen de perken te houden. De bestaande normen voor het maximaal aantal gehinderden en slaapverstoorden en zwaar geluidbelaste huizen voldoen hiervoor samen met een grens aan het aantal vluchten (het bestaande Totaal Volume Geluid).

Als er nieuwe regels moeten komen mag niet alleen de luchtvaartsector daar garen bij spinnen. Er moet daarom ook worden afgesproken dat een deel van de geluidwinst die het gevolg is van technische verbeteringen aan vliegtuigen ten goede komt aan de omgeving.

Tot slot moet gezien de forse woningbouwplannen van het kabinet een groter deel van de Haarlemmermeer gevrijwaard worden van vliegtuiglawaai. Dan kunnen wonen en werken voor velen dichter bij elkaar komen. De strook tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep is te smal voor vliegverkeer en kan beter worden ingericht als park en woongebied. Ook bij Aalsmeer zijn bestaande en potentiële woongebieden nu nog onleefbaar door de grote hoeveelheid vliegtuiglawaai

Bronnen: Luchtvaartnieuws.nl, Nieuwsbank (reacties)

home...