Nederland pleit voor Europese aanpak gebruiksvergoeding

Buitenlandse Zaken, 3 september 2008

Voor Nederland is het van belang dat er zo snel mogelijk (vanaf medio 2009) stille goederentreinen rijden in Nederland. Dit schrijft de staatssecretaris van Buitenlandse Zaken aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, in een zogeheten BNC fiche.

EU voorstel

Het gaat hierbij om het voorstel: Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad «Geluidsreducerende maatregelen voor bestaand goederenmaterieel » Datum: 8 juli 2008 Nr. commissiedocument: COM(2008) 432 Pre-lex: http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl&DosId =197234 

De mededeling maakt deel uit van het pakket «groener vervoer». Het geluid afkomstig van het groeiende verkeer op spoorwegen heeft een negatieve invloed op de gezondheid en het welbevinden van steeds meer mensen. De geluidsoverlast van spoorwegen kan het meest (kosten-) effectief worden teruggedrongen door het ombouwen van lawaaiig materieel. Door aanpassingen aan het remsysteem (bronbeleid) kan het huidige materieel stiller worden gemaakt en zijn dure infrastructurele maatregelen minder noodzakelijk. Aangezien de huidige EU-regels reeds beperkingen opleggen aan de geluidsemissies van nieuw rollend materieel, is deze mededeling toegespitst op bestaand materieel en worden maatregelen voorgesteld om het meeste materieel uit te rusten met geluidsarme remmen.

De doelstelling van deze mededeling is te komen tot aanpassingsprogramma’s van lawaaiig materieel. Met de mededeling geeft de Commissie aan hoe zij denkt dat deze programma’s het best gestimuleerd kunnen worden.

Instrument

Het belangrijkste instrument dat lidstaten volgens de Commissie zouden kunnen inzetten, is het introduceren van een geluidsafhankelijke gebruiksvergoeding voor het spoor. Als tweede stap worden geluidsnormen, bijv. door middel van geluidsproductieplafonds, aangeraden om de geluidreductie die met ombouw gerealiseerd is, vast te houden bij een groei van het spoorverkeer. De spoorwegsector wordt opgeroepen vrijwillig verbintenissen te sluiten, onder andere om zo snel mogelijk aanpassingsprogramma’s op te zetten. De industrie wordt aangemoedigd om de aanpassingen aan het remsysteem verder te ontwikkelen en hiervoor worden de bestaande onderzoeksprogramma’s gecontinueerd.

Nederlandse positie over de mededeling

Voor Nederland is het van belang dat er zo snel mogelijk (vanaf medio 2009) stille goederentreinen rijden in Nederland.Nederlands standpunt

Het Innovatieprogramma Geluid dat eind 2007 is afgesloten met het eindrapport «Nederland betaalbaar stiller», is er op gericht geweest om innovatieve (bron)maatregelen te ontwikkelen en te implementeren. De technische mogelijkheden om lawaaiig goederenmaterieel om te bouwen zijn voorhanden.

Echter de daadwerkelijke grootschalige implementatie van ombouwprogramma’s vraagt ook om een Europese aanpak. Met name de invoering van geluidsafhankelijke gebruiksvergoedingen zal een belangrijke impuls geven aan de ombouw van materieel in Europa en daarvoor is Europese regelgeving vereist, om het level playing field te garanderen.

De aanpak die de Commissie voorstelt, sluit goed aan bij het Nederlandse beleid op dit gebied en Nederland is dan ook positief over de mededeling.

Nederland wenst bij aanvullende voorstellen voor noodzakelijke concrete maatregelen aandacht voor het voorkomen van onnodige regeldruk voor bedrijven. Nederland heeft de bonusregeling door middel van een aanvulling op de Netverklaring van ProRail, als onderdeel van de prestatieregeling, inmiddels ingevoerd. Nederland overweegt ook om naast de bonus een malussysteem in te voeren, waarbij voor lawaaierige wagons een hogere gebruiksvergoeding moet worden betaald, en onderschrijft de ingeslagen weg van de Commissie om dit mogelijk te maken

Bron: Tweede Kamer, Parlando, 22 112 Nr. 679

home...