Sloelijn geopend - optimaal gebruik echter onzeker

Redactie, 1 november 2008

Bron: http://www.baszeeland.info/Minister Eurlings heeft op 6 oktober, samen met Commissaris van de Koningin in Zeeland Karla Peijs, de nieuwe Sloelijn officieel geopend.

noodzaak

De aanleg van de nieuwe Sloelijn was nodig om het toenemende goederenvervoer per trein in Zeeland ruimte te kunnen bieden. De nieuwe lijn is met zijn drie kilometer ruim zes kilometer korter dan de oude. De nieuwe lijn ontlast de Zeeuwse woonkernen langs de oude lijn.

Minister Eurlins verwoordde het aldus: "de Sloelijn: klein in afstand, groot als het om de Zeeuwse belangen gaat. Belangen, die alles te maken hebben met de Zeeuwse havens. Immers, Terneuzen en Vlissingen zorgen voor een kwart van de werkgelegenheid binnen Zeeland. De beide havens verdienen gezamenlijk een bronzen plak als derde Nederlandse havengebied. De havens hebben in 2007 een fantastische groei doorgemaakt van 9 procent, met een record overslag van 33 miljoen ton. Dat zijn hoeveelheden die vragen om een regelmatige afvoer via goede achterlandverbindingen."

In de komende maanden vinden nog afrondende werkzaamheden, met name op het emplacement, plaats. In het voorjaar van 2009 zal ook daar al het werk klaar zijn.

geluid

"De oude lijn was niet toegesneden op de grote hoeveelheden goederen die de havens verstouwen. En hij lag aan de dorpen Heinkenszand en Endewege. De bewoners van die dorpen zaten niet bepaald te wachten op extra treinen door hun achtertuin", aldus minister Eurling. Maar ook: "De keerzijde van de economische medaille is dat het toenemende vervoer ook meer geluid met zich meebrengt voor de gemeenten aan het traject Vlissingen-Roosendaal". Om overlast te voorkomen heeft het ministerie 19 miljoen besteed aan innovatieve maatregelen, van raildempers tot geluidsschermen en woningisolatie. Ook worden proeven gedaan om de treinen stiller te maken.

Bewoners langs de Zeeuwse Lijn protesteerden met een spandoek "Sloelijn klaar? Trillen maar" tegen de ondervonden trillingen door de goederentreinen.

profijt onzeker vanwege inzet stillere treinen

Hans van der Hart, directeur van havenschap Zeeland Seaports, maakt zich echter zorgen. Het is volgens hem onzeker of de Sloelijn in de toekomst optimaal kan worden benut.

Het probleem is dat het ministerie van VROM na een uitspraak van de Raad van State in mei 2008 opnieuw een besluit moet nemen over de geluidsproductie van goederentreinen op de hele Zeeuwse lijn. Voor 21 november moet de beslissing vallen. 

De Belangenvereniging Aanwonenden Spoorlijn (BAS) heeft op de rechtszitting bij de Raad van State betoogd dat de stille goederenwagons in 2010 nog lang niet beschikbaar zijn, dat die goederenwagons lang niet zo stil zijn als waarvan de Minister uitgaat en dat de bestaande regelgeving niet aangeeft hoe met z.g. stille treinen te rekenen. De Raad van State ging akkoord met die redenering van BAS.

Zolang de vaststelling van de ten hoogste toelaatbare waarde van de geluidsbelasting voor woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen en de bijbehorende maatregelen niet onherroepelijk zijn, zijn de oude waarden van de maximale geluidsbelasting van toepassing. Waarden van toen er nog geen sprake was van een nieuwe Sloelijn. "Het treinverkeer mag geen geluidsbelasting veroorzaken boven die oude waarden zolang een nieuw besluit van de Minister niet onherroepelijk is", alsdus BAS.

Voor het huidige gebruik - 68 goederentreinen per week - zijn er volgens het artikel in de PZC nog geen gevolgen, maar de verwachte groei naar 190 goederentreinen per week in 2020 staat wel onder druk. Het ministerie van VROM heeft eerder aangegeven rekening te houden met de komst van stillere treinen, maar die worden tot nu toe slechts beproefd en spoorvervoerders kunnen ook niet gedwongen worden die treinen in te zetten.

Antwerpen

Daarnaast is om volledig profijt te hebben van de Sloelijn volgens de directeur van het Havenschap een rechtstreekse verbinding naar het havengebied van Antwerpen nodig. Goederentreinen van en naar Antwerpen moeten nu via rangeerterrein Kijfhoek achter Zwijndrecht. Het spoor naar Antwerpen stond in de meerjarenplanning van Verkeer en Waterstaat, maar verdween er onlangs uit. Commissaris van de Koningin (en oud-verkeersminister) Peijs drong erop aan de lijn weer in de planning op te nemen.

Eurlings meldde dat weer onderzocht hoeveel behoefte er aan een goederenlijn naar Antwerpen bestaat. Die zou komen te liggen iets voorbij het Schelde-Rijnkanaal. Enkele jaren geleden is daarnaar al onderzoek verricht in het kader van de project VERA en ROBEL. Deze lijn kreeg veel verzet vanuit gemeenten in Noord-Brabant.

Google
 

Bronnen: Ministerie van V&W, PZC, BAS

home...