Geluidsschermen HSL niet bestand tegen dynamische krachten

Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 30 mei 2007

Van circa acht kilometer geluidsschermen langs de HSL-Zuid in Noord Brabant blijkt de kwaliteit onvoldoende om de dynamische krachten die ontstaan door drukgolven van passerende treinen langdurig op te vangen. Er zijn ingrijpender maatregelen noodzakelijk dan eerder werden voorzien.

In eerdere Voortgangsrapporten is de Kamer geďnformeerd over de dynamische belasting van de geluidschermen als gevolg van in Duitsland opgedane ervaringen met soortgelijke geluidsschermen. De hieruit voortvloeiende noodzakelijke aanpassingen konden in het ontwerp van de geluidschermen in het noordelijke deel van het HSL tracé nog worden meegenomen. De geluidschermen in het zuidelijk deel waren echter toen al grotendeels gereed. Het betreft schermen met een totale lengte van acht kilometer.

Nadat vastgesteld was dat de geluidsschermen in Brabant niet aan de eisen voldeden zijn voor de geconstateerde problemen verstevigingsconstructies ontworpen en gedeeltelijk aangebracht. De oplossingen waren specifiek gericht op het verhelpen van de onderkende deelproblemen. Bij een nadere integrale beschouwing van het probleem is twijfel ontstaan over deze aanpak. Hierop zijn de ontwerpberekeningen getoetst door TNO. Uit de resultaten van de toetsing is geconcludeerd dat de verstevigingsconstructies niet overal voldoende zijn om de voorziene levensduur te bereiken en dat aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn.

De extra maatregelen zullen gedurende het gehele jaar 2007 plaatsvinden. Voor een groot deel kunnen deze zonder buitendienststellingen aan de achterzijde van de schermen worden uitgevoerd. Voor een deel van de werkzaamheden zijn langdurige buitendienststellingen van het spoor nodig. De aanvragen voor deze buitendienststellingen worden door ProRail behandeld.

Met de aannemers van de geluidsschermen bestaat een verschil van inzicht over de interpretatie van de eisen waaraan de schermen dienden te voldoen. De mogelijkheden om kosten te verhalen op de onderbouwaannemers worden onderzocht. De landsadvocaat is hierbij betrokken

Geluid in tunnels

Naast het bericht over de geluidsschermen, komt het ministerie met resultaten van metingen in de Tunnel Groene Hart. Hier zijn verifiërende metingen verricht ten aanzien van het geluidsniveau in de tunnel. Hierbij is lokaal een luider wordend laagfrequent geluid waargenomen. TNO heeft hiernaar onderzoek gedaan en geconstateerd dat het fenomeen wordt veroorzaakt door het gebruikte treinmaterieel. Nadere studie hierover vindt plaats. Het is niet waarschijnlijk dat in de infrastructuur maatregelen nodig zijn.

Bron: Voortgangsrapportage HSL

home...